Yoga in het Voetencentrum

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Op de begane grond van Voetencentrum Noordwijk draait alles om de voeten, de basis van ons lichaam. Op de bovenverdieping is er ruimte voor de balans tussen lichaam en geest. Daar is de yogastudio gevestigd van Esther Augustinus.

Esther is hier vier jaar geleden gestart met het opzetten van haar eigen yogastudio. Na een aantal jaren yogales te hebben gevolgd, wilde zij zich verder ontwikkelen in de mogelijkheden die yoga kan bieden en volgde zij de verdiepende docentenopleiding bij Saswitha Opleiding voor Yoga en Wijsbegeerte in Bilthoven. 

Yoga in het Voetencentrum

Esther.

Adem vormt de verbinding

Saswitha Yoga is een vorm van hatha yoga die uitgaat van de eenheid van lichaam en bewustzijn waarbij de adem de verbinding vormt. Kenmerkend voor Saswitha Yoga is de manier waarop je de adem gebruikt als middel om in jezelf die verbinding te ervaren. Naast yoga- geeft Esther dan ook adem- en meditatielessen.

Pedicure bij yoga

Esther was al langer zelfstandig ondernemer en haar ervaring sloot goed aan bij de collega-ondernemers in het Voetencentrum. Zo is er ook een pedicure die zelf de yogalessen volgt. Pedicureklanten krijgen soms het advies om yoga te proberen en andersom boeken yogacursisten graag een behandeling bij de pedicures. Op de mat worden de yogini’s immers voortdurend met hun blote voeten geconfronteerd…

Yoga-adviezen van Esther

Esther: “De voeten staan letterlijk aan de basis van ons lichaam, maar hoe vaak zijn we ons daar nu echt bewust van? Het is de moeite waard om je voeten zo af en toe eens ‘op de voet te volgen’. Staan ze recht als je staat, verdeel je het gewicht of sta je meer op de bal van je voet of op de hiel, hoe wikkel je de voet af terwijl je loopt? Door mijn jarenlange yogabeoefening ben ik me bewust geworden hoe belangrijk de stand van de voeten is voor de hele lichaamshouding. Yoga in het VoetencentrumNaast een bezoek aan de pedicure is yoga een ‘must’ voor gezonde en flexibele voeten. Het zorgt voor een betere doorbloeding, maakt enkels en tenen soepeler en geeft kracht, die nodig is om steviger in het leven te staan. Aandacht voor de voeten helpt je ‘uit het hoofd’ te komen en terug in je lichaam.

Yoga-oefeningen voor je voeten

De aarde in beweging brengen

Sta recht vanuit de voeten naar de kruin, knieholtes ontspannen. Je kunt de oefening doen met de ogen geopend of, voor meer uitdaging, met de ogen gesloten. Verplaats nu het gewicht naar de linkervoet, ervaar met heel je aandacht de druk op de grond. Door het midden gaat je gewicht naar de rechtervoet. Zo adem je kalm en wandel je op je plek, de aarde onder je voeten in beweging brengend. Vanuit een vertragende beweging kom je tot stilstand, je houding ontspannen opgericht. Je bent terug in het middelpunt van je lichaam, begin dan nu met het verplaatsen van je gewicht naar de voorvoeten, door het midden naar de hielen. Met je volledige aandacht volg je de beweging van de achter- naar de voorkant van de voetzool. De gehele voet blijft op de grond, ook de tenen! Je gaat ermee door zolang het goed voelt of tot je merkt dat je aandacht niet meer bij je beweging is. Voel na! Wat voel je nu in je voeten? Door na te voelen integreer je de ervaring van de oefening en voorkom je dat je meteen weer doorgaat in een andere activiteit.

Tenen spreiden

Til je tenen op, spreid ze zo wijd mogelijk en zet ze dan één voor één neer. Speel ermee: optillen, buigen en weer strekken. Deze oefening versterkt de spieren in de tenen, voeten, enkels en benen. Het leert je om beter te focussen, je gevoel uit te breiden en te versterken, het brengt je adem en gedachten tot rust. Voor een extra gevoel van bewegingsvrijheid doe je de oefeningen op blote voeten.

Meer yoga voor voeten? Hebben we voor je, kijk hier maar eens!

Meer lezen over de yogastudio van Esther? Dat kan hier.

www.voetencentrumnoordwijk.nl

Door: Petra Teunissen