Gezonde voeten beginnen uiteraard bij je geboorte. De een heeft daarbij wat meer geluk dan de ander. Maar je kunt de gezondheid van je voeten wel beïnvloeden door het dragen van goed passende schoenen."/>

6 tips om miskopen te voorkomen

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Gezonde voeten beginnen uiteraard bij je geboorte. De een heeft daarbij wat meer geluk dan de ander. Maar je kunt de gezondheid van je voeten wel beïnvloeden door het dragen van goed passende schoenen.

Zoals we eerder al schreven, kun je van de (voor)ouders heel onprettige voetafwijkingen erven. De basis van een gezonde voet is daarentegen door jezelf te beïnvloeden. Met de juiste schoenen bijvoorbeeld.

Maar hoe weet je nu wat voor jou goede schoenen zijn? Graag geven we je een aantal tips voor zaken waar je op kunt letten als je schoenen gaat kopen. En nee, verwacht niet dat wij zullen zeggen dat jij geen hakken moet dragen. Ben je gek, dat bepaal je toch lekker zelf? En eh…de likdoorns en eelt die je daardoor op de voeten krijgt, haalt de pedicure met alle liefde voor je weg hoor 😉

Tip 1: Schoenen lopen nooit, NOOIT (!!!!) uit in de lengte. Te korte schoenen zullen ten koste gaan van het comfort en de gezondheid van je voeten. Het levert niets dan ellende op om te kleine schoenen te dragen, dus koop je schoenen alsjeblieft lang genoeg.

Tip 2: Loop gerust een heel stuk door de winkel om te checken of de lengte van je schoenen goed is. Als je zit, hebben je voeten minder ruimte nodig in de schoenen, pas als je loopt en je voeten afwikkelt, voel je of je tenen genoeg ruimte hebben.

Tip 3: Deze tip sluit aan op bovenstaande tips, het gaat weer om de lengte van je schoenen. De maat zegt niet alles. Schoenen van het ene merk, kunnen een heel andere lengte hebben dan schoenen van het andere merk. Zit een schoen niet goed? Zitten je tenen klem en wringt het bij je hiel? Dan passen ze dus gewoon niet. Zo simpel is het. Schroom niet om een maatje groter te vragen. En eh…dit geldt al helemaal voor gympen, die vallen standaard een stuk kleiner uit. En nogmaals: schroom ook in de sportwinkel niet om een maatje groter te vragen. De meeste medewerkers daar weten ook wel dat gympen klein vallen.

Tip 4: Koop je schoenen bij voorkeur ‘s middags, als ze al een klein beetje zijn opgezet door het lopen en bewegen (tenzij je nachtdiensten draait en pas ‘s middags uit je bed komt). Je weet dan dat je schoenen voldoende ruimte bieden aan je voeten.

Tip 5: Pas beide schoenen. Bij de meeste mensen is de ene voet namelijk vaak wat groter dan de andere voet. Je hebt pas wat aan je nieuwe schoenen als ze goed zitten aan beide voeten.

Tip 6: Deze tip had natuurlijk tip 1 moeten zijn….laat je voeten af en toe opmeten. Kost je een halve minuut, kan je veel zoeken besparen. De meeste voeten zakken namelijk een een beetje in naarmate je ouder wordt. Soms kan dat wel een hele maat schelen. Je voeten laten opmeten kan in de meeste schoenwinkels, je moet er alleen wel even om vragen. Overigens hebben veel pedicures in hun praktijk ook een voetmeter en anders vind je zo’n meter sowieso bij de kinderschoenwinkel.

Uiteraard zijn er nog veel meer tips te geven over de aankoop van de juiste schoenen, daar komen we graag nog een keer op terug.