Tips tegen RSI

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Dat we meer thuis werken heeft z’n voor-, maar zeker ook z’n nadelen. Op kantoor heb je waarschijnlijk een werkplek die is aangepast naar jouw behoeften, thuis heb je misschien een bureaustoel, die al jaren geleden is afgeschreven. Ook blijkt dat we thuis minder bewegen dan op het werk. Dat loopje naar het koffie-automaat bleek dus toch ergens goed voor. Klachten als RSI, komen nu toch weer vaker voor dan voor de corona-uitbraak. Hoe kunnen we dat veranderen?

Wat is RSI?

RSI (Repetitive Strain Injury), ook wel muisarm genoemd, wordt veroorzaakt door veel herhaalde bewegingen en langdurig krampachtig in dezelfde houding werken. Het is een verzamelnaam voor klachten en symptomen die voorkomen in bovenrug, nek- en schoudergebied, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers. Het blijkt dat de klachten bij RSI ontstaan als een bepaalde beweging veelvuldig en langdurig wordt herhaald, vooral de draaiende beweging die vanuit schouder en pols gemaakt moet worden om de muis te bewegen (vandaar ook de term muisarm). Dit leidt tot overbelasting van spieren, pezen en gewrichten. Pijn, stijfheid  en een vermoeid gevoel in nek, schouder en/ of arm, soms een prikkelend gevoel in de vingers, is het gevolg.

Niet alleen voor kantoorberoepen

De term RSI wordt tegenwoordig ook breder toegepast. Nek- en armklachten als gevolg van bepaalde houding of beweging tijdens het werk worden namelijk niet alleen veroorzaakt door het werken met muis of toetsenbord. In allerlei beroepen kunnen problemen ontstaan door een belastende houding of door voortdurend eentonige bewegingen te maken. Heel bekend zijn de klachten die musici kunnen krijgen. Een violist bijvoorbeeld, kan last krijgen van de linkerarm en schouder als gevolg van het voortdurend vasthouden van de viool in een nogal onnatuurlijke houding. Werken met de handen boven het niveau van de schouder, zoals het in- en uitpakken van magazijnstellingen en schilderen geeft op den duur pijnklachten in schouder, bovenarm en nek. En geloof het of niet, al in 1713 werden al hand- en armproblemen gerapporteerd bij mensen die beroepsmatig veel moesten schrijven. 

Er is sprake van het RSI-syndroom als klachten:

  • langer aanhouden dan zo’n zes weken;
  • pijnlijk zijn en er dove gevoelens of tintelingen optreden op een of meer van de genoemde plekken;
  • verergeren door fijne bewegingen en lang in dezelfde houding zitten;
  • optreden bij kracht zetten met de handen;
  • opkomen bij stress.

Preventie van RSI

Voorkomen is uiteraard beter dan genezen. Bij rechtop zittend werk is het belangrijk dat het hoofd niet te veel voorover buigt. Als de nek een hoek van meer dan dertig graden maakt ten opzichte van de verticale as van de wervelkolom, neemt de doorbloeding in de nekspieren af, waardoor op den duur nekklachten kunnen ontstaan. RSI-klachten kunnen verminderd worden door het werk met pauzes te onderbreken, werkzaamheden tijdig af te wisselen, de lichaamshouding tijdens het werk te verbeteren, coaching en ontspanningsoefeningen. Bij RSI vormt aromatherapie een goede ondersteuning. Verdeel een theelepel massage-olie op de pijnlijke plekken. Masseer deze zachtjes in en doe ontspanningsoefeningen. Herhaal dit ongeveer tien tot vijftien keer per dag.

Preventietips van de RSI-vereniging

Zorg voor een goede, ergonomische thuiswerkplek:

  • neem je ergonomische toetsenbord, muis en stoel mee van kantoor;
  • zet je laptop op ooghoogte met een standaard, boeken, of emmer;
  • pas je stoel aan (met een kussen in de rug of onder je zitvlak);
  • als je niet met je voeten plat op de grond kunt zitten, gebruik dan een voetenbankje (krukje);
  • gebruik een extern toetsenbord en een externe muis;
  • ga niet voor het raam zitten of in direct zonlicht.

 

Pas je gedrag aan

Niet alleen je werkplek is belangrijk, maar ook je gedrag. Langdurig achter elkaar in een vaste houding werken verhoogt het risico op RSI-klachten, ook als je een ergonomische werkplek hebt. Dit kun je doen:

  • neem elke tien minuten een pauze van een paar seconden;
  • bel lopend;
  • bel in plaats van te appen of mailen;
  • bel met headset, dan kun je rondlopen;
  • ga ontbijt-/lunch-/avondwandelen, of doe dat alle drie, met of zonder hond;
  • wissel werk af met beweging en klusjes in huis;
  • zet geen thermoskan koffie of thee naast je neer, maar loop om het op te halen.

Yogaoefeningen als preventie

Om zo gezond mogelijk te zijn, heb je een sterk, flexibel lichaam nodig en moet je makkelijk en volledig kunnen ademen. Yoga kan je daarbij helpen. Hoewel yoga vooral uit oefeningen bestaat om het lichaam te activeren, is er ook veel ruimte voor ontspanning. Daarin speelt het bewust gebruiken van de ademhaling een belangrijke rol. Door regelmatig aan yoga te doen, word je soepeler en krachtiger, lichamelijke blokkades verminderen, je krijgt een betere lichaamshouding waardoor je beter ademt, je immuunsysteem wordt versterkt en je hebt minder last van stress. Zoek online op yoga-oefeningen voor beginners en je kunt op elk moment een ‘klasje’ volgen. 

Behandeling

Helaas is iedere RSI-klacht weer anders, dus een standaard behandeling is er niet. Lichte symptomen van RSI zijn gemakkelijk te genezen door snel goede maatregelen te nemen. Helaas blijven sommigen te lang met klachten doorlopen, in de hoop dat het vanzelf overgaat. Dat is niet altijd het geval. Langdurig met milde klachten doorlopen, kan leiden tot ernstige klachten, die zonder goede maatregelen snel kunnen verergeren. Als dat het geval is, zijn veel maatregelen, zoals het stoppen met belastende werkzaamheden, vaak niet meer voldoende. De pijn kan zelfs in het ergste geval het gebruik van de handen onmogelijk maken! Neem dus altijd contact op met een fysiotherapeut. Deze zal je ongetwijfeld verder kunnen helpen. 

Meer informatie over RSI vind je op rsi-vereniging.nl.