Dat op de voeten reflexzones zitten, weten de meeste mensen wel. Minder bekend is dat ook in de hand het hele lichaam weerspiegeld wordt. Massage van de handen kan blokkades ter plaatse helpen verminderen. Hierdoor kan de energie beter doorstromen en voel je je meer ontspannen. En ontspannen, dat willen we allemaal wel...toch?"/>

Stress verminderen met handreflexologie

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Dat op de voeten reflexzones zitten, weten de meeste mensen wel. Minder bekend is dat ook in de hand het hele lichaam weerspiegeld wordt. Massage van de handen kan blokkades ter plaatse helpen verminderen. Hierdoor kan de energie beter doorstromen en voel je je meer ontspannen. En ontspannen, dat willen we allemaal wel...toch?

Stress is een veelvoorkomend probleem. Niet alleen voel je je voortdurend gespannen, ook zal door aanhoudende onrust je afweersysteem minder goed werken. Handreflexologie maakt je niet alleen rustiger, het werkt ook preventief op allerlei klachten die door stress veroorzaakt worden. Elk vingerkootje correspondeert met een deel van het lichaam. Het onderste kootje doet dat met de buik en het bekken, het middelste kootje met de maag, de galblaas en de milt en het bovenste kootje met het hoofd. Een mooie handgreep die je zelf kunt uitvoeren om stress en druk in het hoofd te verminderen, is het tegen elkaar aanhouden van de vingertoppen (zie foto).

Stress verminderen, foto 1

Dat geeft rust. Als je om je heen kijkt, zie je mensen die onder stress een verhaal houden, soms vanuit zichzelf zo staan. Ze onderbreken hun verhaal, denken na en komen zo tot rust.

Autonome zenuwstelsel

Als je gespannen bent, zit je vaak erg in je hoofd. Alle energie gaat daarheen en het lukt je slecht om bij je gevoel te komen. Dat kan zich niet alleen uiten in hoofdpijn, maar ook in koude voeten en in een gespannen nek en schouders. De plexus pulmonalis, onderdeel van het autonome zenuwstelsel dat zorgt voor ontspanning en genezing van het lichaam, kan je als eerste aanpakken. In de hand bevindt die zich op net onder het web tussen de wijsvinger en duim (zie foto).

Stress verminderen, foto 2

Masseer je dit plekje, dan vermindert de spanning in het lichaam merkbaar.

Dikke darm

Het dikke darmpunt 4, bekend uit de acupunctuur, ligt bovenop de duimmuis. Het is een belangrijk stresspunt. De spanning is te reguleren door daar ter plekke met de duim druk te geven (zie foto).

Stress verminderen, foto 3

Het punt bevindt zich aan de rugzijde, net onder de duim en wijsvinger. De plexus pulmonalis en dikke darm 4 kunnen ook tegelijkertijd worden behandeld. In de handwortel reflecteert het bekkengebied. En zoals gezegd zit bijna alle energie in het hoofd. Vandaar ook dat de voeten koud kunnen aanvoelen. Door het bekkengebied te stimuleren, haal je de overtollige energie uit het hoofd. Je trekt de energie als het ware naar beneden. Naast dat je de spanning in het hoofd vermindert, worden de voeten in het algemeen weer warm. De energie kan weer door het lichaam stromen. Je kunt dit gebied behandelen door met de duim druk te geven in de handwortel. Ook door de polsen te masseren, stimuleer je het bekkengebied.

Bijnieren

Bij een antistress-behandeling moeten ook de bijnieren tot rust worden gebracht. Die zijn bij spanning veel te actief. Het punt voor de bijnieren zit net boven de nieren, in het midden van de hand (zie foto).

Stress verminderen, foto 4

Verder geeft druk op sommige punten van de vingers ontspanning. Het gaat dan om druk op de vingertoppen. Dat zorgt voor een relaxed hoofd, druk op de middelste kootjes geeft ontspanning van de maag en druk op de onderste kootjes zorgt voor een ontspannen buik.

Oorspronkelijke tekst: Lizet van Triet