The first lady of nails: Suzi Weiss-Fischmann

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Opi ken je ongetwijfeld. Je hebt hoogstwaarschijnlijk wel eens een kleur nagellak in je handen gehad en je bescheurd om de grappige namen die ze aan de lakken geven, zoals ‘My Chihuahua Bites!, ‘I Lost My Bikini in Molokini en - hoe kan het ook anders - een oranje ‘A Roll in The Hague’ uit de Dutch collectie. Wij hadden de eer om naar Barcelona af te reizen om daar The First Lady of Nails te ontmoeten en Suzi Weiss-Fischmann het hemd van haar lijf te vragen.

Charmant en sophisticated, zo kunnen we Suzi Weiss-Fischmann, co-founder en brand ambassador van OPI het beste omschrijven. Maar deze zakenvrouw beschikt ook over een flinke dosis humor. In een mooie suite van het W hotel in Barcelona ontmoet ik Suzi voor het eerst. “Jullie Nederlanders zijn ook zo lang”, lacht ze terwijl ze mijn hand schudt. “Neem vooral iets lekker te eten, terwijl ze wijst naar de tafel vol koekjes en chocola. Anders eet ik het allemaal op.” Ik vraag haar direct naar de geschiedenis van het bedrijf. “In 1981 begon OPI vanuit de medische wereld. Tandheelkundige producten en nagelverlengingen hadden qua chemie wel heel erg veel van elkaar weg en we zagen hierin een gat in de markt. Eind jaren tachtig begonnen we met de eerste dertig kleuren nagellak. Maar dat het zo’n groot succes zou worden, had ik nooit durven dromen. In het begin deed ik alles zelf: ik maakte de producten, beantwoordde de telefoon, nam de orders aan, verstuurde de producten, ging naar vakbeurzen en maakte ik daarnaast nog het kantoor schoon. Het was zeker geen glitter en glamour, maar ik leerde zo ontzettend veel. Het kleine kantoor van 120 m2 waar George Schaeffer en ik zijn begonnen staat er trouwens nog steeds, alleen is het gegroeid naar zo’n 28.000 m2 en werken er bijna 700 mensen. Je snapt dat ik nu het kantoor niet meer schoonmaak, haha.”

Gekke namen

OPI heeft in de afgelopen jaren samengewerkt met grote films, zoals Skyfall en Pirates of the Caribbean: On Stranger Tide en ook bekende persoonlijkheden wilden maar al te graag samenwerken met het nagelmerk. Denk aan Serena Williams, Gwen Stefani en Katy Perry. “Als ze maar mooie nagels hebben, want we photoshoppen niet bij OPI. Adèle staat nog steeds hoog op mijn lijstje, omdat zij de echte vrouw typeert. Een vrouw, moeder, geweldige zangeres en haar nagels zijn altijd tiptop in orde. Goede productkwaliteit en mooie trendkleuren staan altijd centraal bij de ontwikkeling van producten. En natuurlijk moeten er iconische namen aan de nagellakken worden gegeven. Het verzinnen van de namen is altijd een heel proces. “Ik zal je even een kijkje in de keuken geven. Ik bedenk de trendkleuren altijd twee jaar van tevoren. Dan bekijk ik (Franse) trendboeken en inspirerende locaties die goed bij deze trends passen. Zo is bijvoorbeeld ook de lentecollectie voor 2017 Fiji gekozen. Maar het is ook veel eigen instinct. Welke kleur rood past er bij of voor welke tint geel gaan we dit keer. Ik schijn een goed gevoel voor kleur te hebben”, lacht Suzi met een knipoog. “Maar het leuke werk begint altijd bij het verzinnen van de namen. Met z’n zessen verschuilen we ons dan in de vergaderkamer bij OPI en omringen we ons met eten en drinken van het land of stad waar de collectie op gebaseerd is. Want bij OPI houden we van twee dingen: van eten en van reizen. Jill, onze senior brand manager, vertelde tijdens de brainstormsessie voor de Mexico-collectie een verhaal dat haar vriendin werd gebeten door haar chihuahua. We moesten hier zo om lachen dat dit ook meteen een kleur moest worden. Als je zo lang bij elkaar zit, worden de namen steeds gekker en we hebben er ontzettend veel lol in. Maar, dat is ook meteen het meest belangrijk, je moet iedere dag plezier hebben. Daar wordt het leven leuker van.” 

Fashion

“Fashion is heel erg belangrijk voor nagels en dus ook voor OPI. Ik weet nog goed dat ik jaren geleden met Marc Jacobs sprak en tegen hem zei: ‘Je kunt je modellen niet zonder mooie nagels de catwalk opsturen. Dat doet afbreuk aan je prachtige look.’ Hij was het hier helemaal mee eens en het werd een fantastische samenwerking tijdens Fashion Week. We zien nagels altijd als de ultieme accessoire en het complementeert de look. Ik zeg altijd dat de nagels de punt zijn van het einde van een zin. Designers zagen eindelijk het belang in van mooie nagels. Je kunt namelijk zoveel met nagels: felle kleuren, parels, versieringen en dit zie je nu ook opeens op de lippen en ogen. Kijk maar naar Swarovski-kristallen. Die hadden wij voor de nagels jaren geleden al. Of wat denk je van blauwe, oranje of gele lippen? Ze volgen tegenwoordig de nageltrends. Met nagels kun je zoveel. Lippen werden gewoon te saai.”