Wees lief voor je hart en ontspan

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
In de westerse geneeskunde wordt het hart gezien als een pompfunctie die het bloed door het lichaam pompt en daardoor in goede conditie moet worden gehouden. De traditionele Chinese geneeskunde (TCM) koppelt er een bredere betekenis aan.

Het hart wordt beschouwd als het belangrijkste orgaan van het lichaam. Het is als het ware de ‘heerser’ of de ‘keizer’ van de andere organen. Een gezond hart is essentieel voor een goede bloedvoorziening van alle lichaamsweefsels. Het hart regeert het bloed en de bloedvaten. Dit is terug te zien in een roze, glanzende gelaatskleur. Het hart heeft een emotionele betekenis en is gekoppeld aan de emotie vreugde en blijdschap. 

Spiritueel hart

Het hart is het centrum van je gevoelens. Onze taal heeft veel uitdrukkingen die daar naar verwijzen: ‘je hart volgen, een hartelijk iemand zijn’. Het hart is een wonderbaarlijk orgaan. Het kloppen begint al bij de vorming van speciale hartcellen in de foetus voordat het hele hart is gevormd. Is het daarom niet heel belangrijk om zorgvuldig om te gaan met ons hart en het goed te verzorgen en te koesteren?

Koester de stilte in jezelf

De eerste stap om naar je hart te luisteren is tijd te nemen voor rust en stilte. Wanneer je voortdurend contact zoekt met je telefoon, laptop of televisie, krijgt je hart geen kans om signalen te zenden en vang je deze signalen niet op. Alle innerlijke lijnen zijn dan bezet of worden verstoord. Ontspaning, meditatie en rustmomenten verbeteren de hartenergie.

hart

Vijf minuten ademoefening

Dit is een korte oefening voor ’s ochtends bij het ontwaken of ’s avonds voor het slapen gaan. Deze oefening maakt je kalm en aandachtig voor het nu, dit moment. Doe deze oefening iedere dag en kijk wat er verandert bij jezelf.

  • Zoek een rustige plek en neem je voor vijf minuten in stilte te besteden aan jezelf in alle openheid.
  • Ga comfortabel zitten of liggen en sluit je ogen.
  • Breng je aandacht naar binnen en volg je ademhaling.
  • Merk op hoe je de adem kunt voelen wanneer deze binnenkomt en weer naar buiten gaat.
  • Blijf in het voelen van de adem.
  • Laat je niet verleiden om te gaan analyseren, blijf in het observeren en voelen van je adem.
  • Wees er met vriendelijke aandacht bij.
  • Wanneer je tot rust bent gekomen richt je je aandacht op je hart. Vragen als: ‘wat geeft mij vreugde, wat zijn mijn passies, welke stapjes kan ik nemen om meer mijn hart te volgen, wat zijn de dingen die ik werkelijk wil en niet durf te uiten, wat zijn mijn onvervulde wensen’. Vraag je dan af: ‘hoe kan ik meer inspiratie krijgen, hoe kan ik mijn wensen ruimte geven’. Verwacht niet direct kant-en-klare antwoorden te krijgen en wees blij met de kleine signalen wanneer je een gevoel van rust en ruimte van binnen ervaart door aandacht te besteden aan je hart.

 

Oefening hartgevoel

Leg je hand ontspannen op je hart. Denk aan iets waar je gelukkig van wordt, waar je een fijn gevoel van krijgt. Laat dat gevoel nu naar binnen gaan, naar je borstkas. Tel vijf tellen de adem en voel dat gelukkige gevoel en observeer

Oefening in compassie

Compassie is een onmisbare kwaliteit in ons leven. Ga bij jezelf na waar je blij mee bent. Waarover ben je trots op jezelf? Vriendelijkheid en compassie naar jezelf en naar de buitenwereld zijn heel belangrijk en laten de energie in je hart en gehele lichaam stromen. “Met liefde in ons hart worden we vriendelijker en aardiger naar de mensen en de natuur om ons heen.”

Geraadpleegde literatuur

  • Huang Di Nei Jing, Su Wen, vertaling door Guus Martens
  • De grondslagen van de Chinese geneeskunde, Giovanni Maciocia, Satas
  • The power of the heart; laat je hart je gids zijn, Baptist de Pape, Kosmos
  • Hart voor vrouwen, de cardioloog over het vrouwenhart, Angela Maas 
  • Het Kompas, Evert van de Ven, Ankh Hermes

 

Tekst: Gonnie van de Lang, www.vandelang.nl

Bewerkt voor BeautyWeb