Je beter voelen en langer leven, dat wil toch iedereen?  De Zweedse arts, hoogleraar algemene geneeskunde en specialist in volksgezondheid professor dr. Bertil Marklund schreef er een boek over. In zijn boek Voel je beter en leef tien jaar langer geeft hij antwoord op de vraag wat je kunt doen om zo lang, gezond en gelukkig mogelijk te leven. We stelden hem een paar vragen."/>

Voel je beter (en leef tien jaar langer)

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Je beter voelen en langer leven, dat wil toch iedereen?  De Zweedse arts, hoogleraar algemene geneeskunde en specialist in volksgezondheid professor dr. Bertil Marklund schreef er een boek over. In zijn boek Voel je beter en leef tien jaar langer geeft hij antwoord op de vraag wat je kunt doen om zo lang, gezond en gelukkig mogelijk te leven. We stelden hem een paar vragen.

Er is nieuwe wetenschappelijke kennis over de effecten van ontstekingen. U spreekt zelfs over baanbrekend onderzoek, ook voor de huid. Wilt u daar wat meer over vertellen?

“Ontstekingen zijn verraderlijk doordat ze niet altijd meteen worden opgemerkt. Je kunt je prima voelen bij een ongezonde leefstijl terwijl je niet doorhebt dat je daardoor onder andere eerder veroudert. Het blijkt dat ontstekingen op verschillende manieren de kop op kunnen steken. Waar ik vooral op doel is oxidatieve stress veroorzaakt door een verhoogd aantal vrije radicalen. Deze elektrisch geladen verbindingen werken als een soort plunderaars en beschadigen de verschillende organen van het lichaam, inclusief de huid, en veroorzaken ontstekingen. Daardoor verouderen we sneller. Dit doordat het beschermende immuunsysteem verzwakt raakt.  Hierdoor zullen ziekten als diabetes, kanker, hartinfarct, beroerte, dementie en de ziekte van Parkinson eerder ontstaan. Als je daarentegen volgens de tien tips van het boek leeft, zal de ontstekingsgraad in het lichaam lager blijven en verouder je langzamer. Ook zul je minder snel ziek worden. Dit geldt ook voor de huid. Onderzoeken hebben aangetoond dat als je gezonder leeft, de kans op ontstekingen afneemt. Hierdoor zullen psoriasis en acneproblemen die te wijten zijn aan ontstekingen, verminderen. Roken is met stip de grootste bron van vrije radicalen. Roken verhoogt de kans op ontstekingen aanzienlijk en dat is onder meer een belangrijke reden dat rokers een slechte huid hebben.”

In het hoofdstuk over voeding schrijft u dat voedingsmiddelen ontstekingen kunnen voorkomen én veroorzaken. Hoe zit dat?

“Antioxidanten zijn ontstekingsremmend, net als omega 3 en 6 in de juiste verhouding, voedingsmiddelen met een lage glycemische index (dat wil zeggen langzame koolhydraten, red.), vezels en probiotica. Het lijkt er steeds meer op dat je bent wat je eet. Maar eet je genoeg van het goede, dan kan de rest geen kwaad. Dat wil zeggen dat als je bij iedere maaltijd groente eet, je antioxidanten binnenkrijgt die je beschermen tegen vrije radicalen die ontstaan uit de rest van je maaltijd. Als je een keertje zondigt, kun je de schade beperken door er iets gezonds bij te eten.”

U schrijft dat wetenschappers de onevenwichtige inname van vetzuren zien als een van de oorzaken van ontstekingen. Wat bedoelt u?

“Dat klopt. Er is nieuwe kennis over het enorm grote positieve effect van meer omega-3 en minder omega-6 op de gezondheid. Daarom adviseer ik om meer vis als ansjovis, haring en zalm te eten, net als meer olijfolie. En eet minder producten als margarine, maïsolie en palmolie. Daar let ik zelf ook steeds meer op. Andere veranderingen naast mijn aangepaste dieet zijn het meer en vaker bewegen. Zo let ik erop dat ik niet meer uren achter elkaar blijf zitten: minstens twee keer per uur sta ik op en loop ik rond. Het bijzondere is dat ik me met de tien tips uit mijn boek alerter, energieker en gezonder voel. Nog zelden heb ik infecties. Ik ben dan wel 73 jaar oud, maar ik werk nog steeds en voel me eigenlijk een 40 tot 50-jarige!”