Verkoelende voeding voor warme dagen

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Tijdens heet weer, maar ook als ons ‘inwendige klimaat’ te heet is, hebben we verkoeling nodig. IJs, smoothies en sapjes geven in eerste instantie verlichting. Maar op lange termijn kunnen ze schade veroorzaken aan het spijsverteringskanaal.

Binnen de traditionele Chinese geneeskunde (TCM) is men altijd op z’n hoede voor een overmaat aan kou, zo stelt voedingsdeskundige Jutta Koehler.

Ons inwendige klimaat

Tijdens een hittegolf, maar ook als ons ‘inwendige klimaat’ te heet is, hebben we natuurlijk verkoeling nodig. Het probleem: in het westen weten we vaak niet meer hoe we het lichaam kunnen afkoelen zónder het spijsverteringsvuur te blussen. IJs, smoothies en sapjes geven in eerste instantie verlichting, maar op lange termijn kunnen ze meer schade veroorzaken dan dat ze nuttig zijn.

Kou via voeding

Een groot gedeelte aan kou nemen we op via onze voeding. Banaan, yoghurt, groene thee, kiwi, ananas en diepvriesmaaltijden (jawel, ook al warm je ze op) zijn erg afkoelende producten. Een overmaat daarvan kan alle processen in het lijf vertragen. Door de koude kan de energie niet meer krachtig stromen. Ook het spijsverteringsvuur krijgt een klap en het kost ons extra moeite en energie om ijskoude dingen op temperatuur te brengen en tot lichaamseigen stoffen te ‘transformeren’. Dat kan ons moe maken en leiden tot spijsverteringsklachten zoals diarree en een opgeblazen gevoel. De kou kan zich uitbreiden tot de bovenbenen, het onderlijf en de voeten. Frequente blaasontstekingen en ‘s nachts moeten plassen kunnen een gevolg zijn.

Hoe dan wel afkoelen?

Denk aan de warme landen of de hete woestijn: mensen koken hier hun maaltijd – zelfs drie keer per dag. Ze weten sinds generaties dat dit hun spijsverteringssysteem overeind houdt. Rauwkostmaaltijden en smoothies kom je er niet tegen. Rauwkost is hoogstens een aanvulling op een gekookte maaltijd. Voor ons betekent dit dat we, ondanks hete weersomstandigheden, gebruik moeten maken van het fornuis. Op die manier haal je het extreem koude randje af van komkommer, tomaat en andere rauwkost en profiteer je toch van het verfrissende effect op je lichaam. In de praktijk betekent dit: blancheer je groenten kort in kokend water, eet ‘salades’ op basis van gekookte of anderszins bereidde ingrediënten (kip, linzen, aardappelen). Verkoelende voedingDeze kun je gerust aanvullen met aromatische blaadjes zoals rucola. Eet soep met verkoelende ingrediënten: komkommer, zeewier, courgette. Een beetje watermeloen als toetje rondt de ‘zachte’ koeling af. En als je voorzichtiger omgaat met je spijsverteringssysteem, dan valt een ijsje zo nu en dan ook minder koud op de maag.

 

Kijk voor meer informatie (en recepten) op https://www.juttakoehler.eu/

Op zoek naar verkoeling? Wat te denken van een verkoelend voetenbad?