Hoe kun jij jezelf motiveren om gezonder te leven? Professor dr. Bertil Marklund schreef een boek dat deze vraag beantwoordt. De tien tips in zijn boek beloven zelfs meer: een langer, gezonder en gelukkiger leven. Influencer Lizet van Triet sprak met deze gedreven hoogleraar en vroeg hem het hemd van het lijf."/>

Tien tips voor een langer en gelukkiger leven...

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Hoe kun jij jezelf motiveren om gezonder te leven? Professor dr. Bertil Marklund schreef een boek dat deze vraag beantwoordt. De tien tips in zijn boek beloven zelfs meer: een langer, gezonder en gelukkiger leven. Influencer Lizet van Triet sprak met deze gedreven hoogleraar en vroeg hem het hemd van het lijf.

In het boek komt als belangrijk onderwerp ‘eenzaamheid’ aan bod. Dr. Marklund: “Bijna iedereen weet dat onder meer stress en obesitas ongezond zijn. Maar minder bekend is dat ook onvrijwillige eenzaamheid een grote risicofactor voor de gezondheid is.”

Uw boek heet Drink meer koffie; vanwaar die titel? En heeft dit drankje positieve effecten?
“Er  is veel wetenschappelijk bewijs dat koffie wel degelijk goed is voor de gezondheid doordat het veel antioxidanten bevat. Een matige consumptie (niet meer dan drie à vier koppen per dag) zorgt voor minder diabetes, kanker en hart- en vaatziekten. Als je koffie met suiker en melk drinkt dan zijn er minder positieve effecten bekend. Zo hebben verschillende recente onderzoeken aangetoond dat mannen die dagelijks veel melk drinken een verhoogd risico hebben op het ontwikkelen van prostaatkanker. En melk vergroot daarnaast de kans op acne. Tegenwoordig zijn er veel mensen met een gluten- en/of lactose-intolerantie. Dan verdient koffie met haver- of sojamelk de voorkeur.”

Waarom is alcohol een gevoelig onderwerp?
“Alcohol heeft zowel gezonde als ongezonde kanten. Het gezondheidsbevorderende effect gaat overigens pas in als je de leeftijd bereikt waarop het risico op hart- en vaatziekten toeneemt. Let wel: voor jongeren kent het geen enkel positief effect! Daarnaast krijg je door overmatige alcoholinname een zogenaamd ‘wijngezicht’ met onder meer opvallende rimpels doordat alcohol de huid uitdroogt. En door de suiker erin gaat de huid eerder hangen, vooral het dunne weefsel rond de ogen. Ook wordt dat roder.”

De zon doet meer goed dan kwaad. Hoezo?
“Zon is goed voor de gezondheid en kan vele ziekten helpen voorkomen. De voorwaarde is wel dat je niet verbrandt. In Zweden waarschuwen sommige overheidsinstanties voor de risico’s van huidkanker door uv-stralen. Daardoor schrok de hele bevolking zodanig dat het doodsbang was om zichzelf bloot te stellen aan zonnestralen. En dit is echt tragisch: niet zonnebaden is net zo gevaarlijk is als roken! Het advies van de verschillende dermatologen verschilt, maar de meesten pleiten ervoor om met mate te zonnen. In mijn boek adviseer ik twintig minuten per dag in de zon te gaan want dan is de voorraad vitamine D van je lichaam aangevuld en heeft verder zonnebaden geen extra effect meer. Dan is het immuunsysteem volledig opgeladen. Dat past in mijn programma, want daardoor leef je langer.”

U vertelt dat je beter kleding kunt dragen om jezelf tegen de zon te beschermen dan jezelf met een anti-zonnebrandmiddel in te smeren. Dat is nieuw.
“Mijn advies is gebaseerd op zeer recent onderzoek waaruit blijkt dat veel zonbeschermingsproducten schadelijk voor de huid kunnen zijn. Zo hebben studies die dit jaar zijn gepubliceerd aangetoond dat zonnebrandcrème het risico op een kwaadaardig melanoom niet vermindert. Daarnaast blijkt uit een Noors onderzoek dat 80 procent van 45 verschillende zonnebrandmiddelen potentieel gevaarlijke stoffen bevatten.”

In Nederland was het recent heel zonnig maar de uv-index was laag. Wat zegt dat?
“De uv-index is een maat voor de sterkte van het schadelijke deel van de uv-straling van de zon. Meestal is de zon het meest intens wanneer hij op zijn hoogtepunt is, op het midden van de dag. Een lage uv-index wil zeggen dat er weinig uv-straling is waardoor er minder risico is op beschadiging.  Voor de vorming van vitamine D in de huid is het nodig dat je wordt blootgesteld aan een bepaalde hoeveelheid uvb-stralen. Die is er alleen als de zon minstens 45 graden boven de horizon uitkomt. In landen dicht bij de evenaar is dit geen probleem, maar op onze noordelijke breedtegraden is de zon alleen rond lunchtijd in de zomer daarvoor hoog genoeg. Tijdens de wintermaanden worden uvb-stralen in de atmosfeer verwijderd en zorgen zo niet voor vitamine D. Als je het niet zeker weet, kijk dan naar je schaduw: is die net zo lang of langer dan jezelf, dan wordt er geen vitamine D in de huid geproduceerd.”

Waarom kun je beter niet douchen als je uit de zon komt?
“Het duurt een paar uur voor vitamine D door de huid is opgenomen. Het is oplosbaar in vet en kan worden weggespoeld als je je met zeep wast. Mocht je toch meteen na een zonnebad willen douchen, gebruik dan in ieder geval geen zeep maar alleen water.”

Eenzaamheid. Hierover gaat het laatste hoofdstuk in uw boek. Waarom schrijft u daarover?
“Om gezond te blijven zijn sociale contacten en steun van anderen van fundamenteel belang. Ik denk dat mensen daarom graag bij de schoonheidsspecialist komen voor een behandeling. Want dat is precies wat eenzame mensen nodig hebben: iemand om mee te praten, iemand die luistert.”

Een ander probleem is jezelf motiveren om gezonder te leven. Dit om niet alleen gelukkiger te worden, maar ook in verband met een jongere uitstraling.
“Dat klopt. Het is een grote uitdaging om je leefstijl aan te pakken. Ik motiveer door te vertellen over een winst van tien extra levensjaren (misschien zelfs meer) en het zich dan ook nog eens veel beter voelen. Maar een voorwaarde is dan wel dat een andere levensstijl gemakkelijk uitvoerbaar is. Daarom staat mijn boek vol met eenvoudige tips zodat je al kunt beginnen op de dag dat je het gaat lezen. En simpele tips met veel effect – dat werkt, zeker ook om het vol te houden!”

Tekst: Lizet van Triet