Regelmatig last van je buik? Clean eating kan een oplossing zijn

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Er zijn dagen dat je meer eet dan je normaal gesproken doet. Bijvoorbeeld tijdens je vakantie, in het weekend of op je verjaardag. En dat voelt eigenlijk nooit echt lekker. Een gevolg ervan is dat je last krijgt van je buik en een ontevreden gevoel over jezelf. Dat is voor een keer niet erg maar als het vaker voorkomt kan dit erg vervelend zijn.

Om je lichaam weer op het goede spoor te brengen kun je de uitdaging aangaan om eens een maand te kiezen voor ‘schone/pure’ voeding, wat ook wel ‘clean eating’ wordt genoemd. Door het een week te doen kun je kijken wat de verschillen zijn met als je normaal eet. 

Hoe voel je je? Hoe voelt je buik? Hoe is je stoelgang? Hoeveel energie heb je?

Kijk gewoon eens wat je ervaart en onderzoek welke elementen van clean eating je wilt toevoegen aan je normale eetpatroon. Hoe je clean eating precies doet? Hier lees je een aantal belangrijke richtlijnen! 

Clean eating voor een gezonde buik

Er is nogal wat discussie gaande over wat clean eating nou precies inhoudt, maar het komt erop neer dat je zo veel mogelijk ‘natuurlijk’ eet, dus veel groenten en fruit en het gebruik van geraffineerde suikers, gefrituurd voedsel, conserveermiddelen enzovoort vermijdt.
‘Clean eating’ is een levensstijl en geen strikt dieet. Als je je eraan houdt, kun je positieve resultaten verwachten zoals gewichtsverlies, meer energie en een mooiere huid. Hoe bereik je dat? Deze vijf eenvoudige richtlijnen maken het makkelijk: 

  1. Eet alleen onbewerkte natuurlijke producten

Dus geen bosbessenmuffin, maar haver en bosbessen. Let er bij verpakt voedsel op dat het alleen ‘echt voedsel’ bevat, voedsel dat je kent en herkent als dusdanig. Een aantal voorbeelden van natuurlijke producten zijn bijvoorbeeld vlees, vis, eieren, noten, zaden, pitten, quinoa, havermout, zoete aardappelen, groenten, olie en fruit. Maak alles zelf en maak het op smaak met verse kruiden. 

Clean eating

  1. Houd de maaltijden eenvoudig 

Gebruik zo min mogelijk ingrediënten, maar zorg er wel voor dat iedere maaltijd gezonde vetten, eiwitten en groenten bevat. Laat snelle koolhydraten uit brood en pasta het liefst achterwege maar kies voor koolhydraatarme voeding. Een voorbeeld van zo’n maaltijd zou kunnen zijn groenten, garnalen en quinoa.

  1. Eet langzamer en bewuster

Probeer langzamer te eten en bewust de smaken en texturen van je voedsel te ervaren. Neem de tijd en kauw ongeveer 25 keer per hap. Ga altijd zitten als je eet en zorg dat er geen afleiding is. Leg je telefoon weg als je gaat eten. 

  1. Eet intuïtief 

Zorg dat je altijd gezonde voeding bij je hebt en eet als je lichaam aangeeft dat het trek heeft. Leg jezelf geen restricties op maar kies per moment wat past bij je lichaam.

Clean eatingGa je sporten, neem dan bijvoorbeeld een stuk fruit voor extra energie en koolhydraten. Wil je je langdurig focussen op je werk neem dan een handje noten of een gekookt ei als tussendoortje voor langdurig energie en een verzadigd gevoel. 

Probeer verschillende dingen uit en leer wat voor jou lichaam het beste werkt op welke momenten. Hou dit bij in een boekje. 

  1. Luister naar je lichaam 

Eet wanneer je honger hebt en stop wanneer je genoeg hebt (dus niet dooreten tot je propvol zit!). Eet altijd tot maximaal 80%.  Luister naar je lichaam en laat het bepalen wanneer en hoeveel je moet eten.

De eerste paar dagen kan het even afkicken zijn en kun je last hebben van kwaaltjes maar na twee weken voel je je waarschijnlijk lichamelijk beter en fitter en heb je veel minder last van een pijnlijke of opgeblazen buik. Wie weet stimuleert je dat wel om hier je vaste levensstijl van te maken!

 

Door: Anita Mulderij, Voedingsdeskundige Jasperalblas.nl