Ontspannende oefeningen bij ademhalingsproblemen

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Heb jij soms last van hyperventilatie? Heel vervelend, maar je kunt baat hebben bij een aantal ontspannende oefeningen die heel simpel zijn uit te voeren. Manueel therapeut Teun Faes van Fysiotherapie Franken uit het Brabantse Valkenswaard geeft tips en oefeningen die kunnen helpen bij ademhalingsproblemen.

Ademhalingsproblemen als hyperventilatie zijn vaak stress gerelateerd. Faes: “Bij ademhalingsproblemen raad ik altijd aan om niet alleen lichamelijke oefeningen te doen, maar ook het mentale aspect aan te pakken. Een goede balans tussen werk en privé kan al veel stress schelen. Een handig hulpje kan een mindfulness-app zijn. Ik raad zelf de mindfulness-app van zorgverzekeraar VGZ aan. Daarin staan ook diverse ademhalingsoefeningen die kunnen helpen.”

Ontspannen met deze oefeningen

 

Oefening 1
Ga op de grond op een matje liggen. Leg één hand op je buik en de andere hand op je borst. Haal diep adem en voel met je handen dat je onderbuik uitzet op de inademing. Bij een uitademing voel je de buik weer naar binnen bewegen en zakken. Probeer het borstbeen niet mee omhoog te laten komen bij het inademen. Laat je schouders bij deze oefening niet te veel meebewegen op de ademhaling. Ontspan je nek en schouders zoveel mogelijk. 

Ontspannen ademhaling

Oefening 2 
Deze oefening is vergelijkbaar met oefening 1, maar nu hoef je niet te gaan liggen. Probeer deze oefening echter pas nadat je oefening 1 een paar keer goed hebt uitgevoerd. Ga voor deze oefening recht op een stoel zitten met je rug los van de leuning. Voel je zitbotjes in de stoel en buig iets naar voren. Leg je handen op je buik en borst en adem diep in door je neus. Laat de inademing vanuit je buik komen. Laat alles los bij de uitademing en ontspan. 

Ontspannende oefening

Moment van ontspanning

Door op deze manier bewust met je ademhaling bezig te zijn, creëer je een moment van ontspanning. Ook leer je vanuit je buik te ademen in plaats van dat je ademhaling hoog zit. Als je dieper en rustiger kunt ademhalen, neemt je lichaam meer zuurstof op. Het zorgt ook voor een meer ontspannen gevoel. Net een stressvolle ochtend achter de rug? Dan zijn deze oefeningen een goed rustpuntje om weer even tot jezelf te komen!

Blijven de klachten aanhouden, dan kun je het beste professionele hulp zoeken.

Tekst: Daphne Doemges-Engelen

Moeite om te ontspannen? Misschien heb je wat aan een rustgevend voetenbad. Ook een massage kan helpen om te ontspannen.