Oefeningen voor ontspannen ogen

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
De ogen weerspiegelen de toestand van de geest en onthullen iemands innerlijke conditie. Zo geven heldere en glanzende ogen aan dat de persoon zich vitaal voelt en helder is. De spieren rond de ogen kunnen ook wat gespannen zijn, graag geven we jou hier een paar oefeningen waarmee je de spieren rondom de ogen leert te (ont)spannen.

Je ogen zijn via de optische zenuwen direct verbonden met je hersenen. Zodoende geven ze informatie over de toestand van het zenuwstelsel en de hersenen. Bij hersenletsel veranderen vaak de ogen. Zo kan bijvoorbeeld door een schedelbasisfractuur een dwangstand van de ogen ontstaan die naar een richting toe gericht is, net als blauwe plekken rond de ogen. Bij een hersenschudding na een ongeval worden de pupilreflexen (lichtprikkels) bekeken om te kijken naar de conditie van de hersenen en de hersenzenuwen. 

Ogen in balans

Het Chinese element Hout is verbonden met het zintuig; de ogen. De leverenergie hoort bij dit element. De lever houdt de ogen vochtig en helder en bepaalt de gezichtsscherpte. Wanneer de leverenergie in balans is heeft de persoon een heldere blik, een opgeruimd humeur en voelt hij zich energiek en vriendelijk. Bij een overbelasting van de leverenergie is er sprake van ‘een kort lontje’, irritatie en prikkelbaarheid tot woede. De ogen staan gespannen en gestrest. 

Ogen en emoties

De ogen onthullen de gezondheid, emoties en conditie van de persoon. Wat woorden niet zeggen, is af te lezen aan de ogen. Ogen kunnen lachen en huilen, woedend en bang kijken, onzekerheid, kracht en macht uitstralen. Ook kan je verdriet, pijn, nervositeit, spanning, verlegenheid en blijdschap in de ogen terugzien. Mensen die kampen met langdurige emotionele problemen hebben vaak een doffe uitstraling van de ogen. Er is dan een tekort aan Qi (aldus de Chinese geneeskunde, red.).

Ogen en gezondheid

Je hersenen hebben meer zuurstof nodig dan andere lichaamscellen. Wanneer er een tekort aan zuurstof in een ruimte is, worden onze ogen zwaar en worden we slaperig. Vandaar dat de gezondheid, geestelijke conditie en alertheid via de ogen zichtbaar zijn. Elk onderdeel van het oog geeft volgens de Chinese denkwijze informatie over een verstoring in het lichaam. Zo heeft het onderste ooglid een relatie met de maag en het bovenste ooglid met de milt. Een zwelling onder de ogen geeft aan dat er een zwakte is van de nieren, wat veelal een symptoom is van vermoeidheid. De iris heeft een relatie met de lever en de pupil met de nieren. Iriscopie is een voorbeeld van een natuurgeneeskundige diagnosemethode om vroegtijdig functionele stoornissen in het menselijke lichaam op te sporen. Zo zijn er meerdere methoden die de ogen onderzoeken om de disbalans in het gehele systeem vast te stellen.

Oefeningen voor ontspannen ogen

De oogspieren hebben net als alle spieren oefening nodig om vitaal te blijven. De volgende oefeningen voer je uit zonder het hoofd mee te bewegen. Je beweegt dus  alleen de ogen.

Voorbereiding

Neem een zittende houding aan en houd het hoofd rechtop. 

Uitvoering

Stap 1: Kijk omhoog, vervolgens omlaag. Doe dit vijf keer om-en-om.

Stap 2: Kijk naar rechts en vervolgens naar links. Doe dit vijf keer om-en-om.

Stap 3: Kijk naar rechtsboven en vervolgens naar linksonder. Doe dit vijf keer om-en-om.

Stap 4: Kijk omhoog en stel je een klok voor. Draai dan langzaam met de ogen rond langs de wijzers van de klok. Doe dit vijf keer. Draai daarna vijf keer tegen de richting van de klok terug.

Stap 5: Vorm nu een lemniscaat (een liggende acht) met de ogen. Doe dit drie keer.

Oefening accommoderen ogen

Plaats je rechterwijsvinger voor je gezicht met de vinger rechtop geplaatst. Kijk nu afwisselend naar de top van de wijsvinger en daarna naar de ruimte achter je wijsvinger, in de verte. De ooglenzen accommoderen, ze worden bol en plat. Voel de verschillen in de ogen met veraf kijken en dichtbij. Welke beweging voelt het prettigst?

De ogen palmeren

Na de oogoefeningen neem je een rustpauze. Dit ontspant de ogen. Dit is een oefening die je altijd kunt uitvoeren wanneer de ogen gespannen aanvoelen. Tevens helpt deze oefening om hoofdpijn te verminderen. Het doel van deze oefening is het lichaam en de geest te ontspannen. Ontspannen ogen

Voorbereiding

Neem een zittende houding aan op een stoel of in kleermakerszit.

Uitvoering

Wrijf beide handpalmen krachtig tegen elkaar tot deze warm zijn. Leg een kussen op je schoot of op tafel en plaats de ellebogen op het kussen. Je kunt ook op de rug gaan liggen met een kussentje op de borst waar je de ellebogen op laat steunen. Sluit de ogen. Plaats de warme handen als kommetjes over de ogen zonder dat er een druk op de ogen wordt gegeven. Geniet van de rust en denk aan leuke dingen.

Acupressuur massage

Acupressuurpunten worden ook wel de ‘poorten van Qi’ genoemd, want via deze punten kan de levensenergie worden beïnvloed. Rondom de ogen bevinden zich veel poorten; acupunctuur- en acupressuurpunten. Door deze te masseren wordt de Qi-stroom in de ogen gestimuleerd en de gebieden die een relatie met die punten hebben.

Voorbereiding

Wrijf in de handen.

Uitvoering

Sluit de ogen. Plaats de toppen van drie vingers onder de ogen op de oogkassen. Beklop de onderste en vervolgens de bovenste oogkassen onder de wenkbrauwen door een cirkel te draaien rondom de ogen waarbij je heel licht de oogkassen beklopt. Herhaal dit van binnen naar buiten toe vijfmaal en ga vervolgens weer terug. Masseer vervolgens de oogkassen met strijkende bewegingen. Sluit af door de ogen te palmeren en ontspan.

Vermoeide ogen

Oogzakjes van zijde gevuld met lavendel zijn heerlijk ontspannend voor de ogen. Plaats de zakjes op de ogen. Ga lekker op je rug liggen en geniet van de heerlijke geur van lavendel en de rust op de ogen. Denk aan iets leuks en blijf zo tien minuten liggen.

Geraadpleegde literatuur:

  • Ohashi, wat het lichaam je zegt, Altamira-Becht
  • Beter horen en zien met Qigong, l. Schoefer-Happ, De Driehoek

Tekst: Gonnie van de Lang, www.vandelang.nl

Meer ontspanning nodig? Kijk dan hier.