Oefeningen bij pols- en handklachten

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
We werken (thuis) wat af met z’n allen. Daarbij zitten we te lang en maken we bewegingen waar ons lijf nou niet direct voor ontworpen is. Dat geldt ook voor onze handen en polsen. Reden te meer om onze spieren en gewrichten zo soepel en krachtig mogelijk te houden.

Manueel therapeut Teun Faes van Fysiotherapie Franken uit het Brabantse Valkenswaard geeft in deze aflevering tips en oefeningen die kunnen helpen bij pols- en handklachten.

Steeds dezelfde bewegingen

Je bent dagelijks druk aan het werk met je handen. Door overbelasting van steeds dezelfde beweging, maar ook door een verkeerde houding, kan er pijn ontstaan in de duimen, vingers en polsen. “Wie pijnlijke of stijve handen en polsen heeft, kan verlichting ervaren door de volgende oefeningen. Heb je (nog) geen last? Dan kunnen de oefeningen zeker een preventieve werking hebben”, aldus Teun Faes. 

Oefening 1

Oefening 1

Strek je rechterarm uit met je handpalm naar beneden en draai je pols naar je lichaam: je vingers wijzen omlaag. Met je linkerhand oefen je zachte druk uit. Houd vijf seconden vast, en voer de oefening daarna aan de andere kant uit. Met deze oefening rek je de extensoren van de pols.

Oefening 2

Oefening 2

Deze oefening geeft een rek in de flexoren van de pols. Strek je rechterarm uit met de handpalm naar boven en trek met je linkerhand de vingers zachtjes naar beneden. Houd vijf seconden vast en wissel van kant. 

Oefening 3

Oefening 3

Ga zitten op een stoel en vouw je handen voor je lichaam in elkaar. Maak cirkels met je handen, rol je polsen van links naar rechts, naar voren en achter. Je kunt deze oefening eerst met gebogen armen uitvoeren en later met gestrekte armen. 

Oefening 4

Oefening 4

Pijn in de vingers of last van stijfheid? Gebruik een handknijper of simpelweg een bal om je handen te trainen. Houd een bal in je hand en knijp er hard in: houd vijf seconden vast. Ontspan en herhaal. Met deze simpele oefening train je de grip van de vingers en handen en werk je aan de kracht en beweeglijkheid van je handen.

De oefeningen zijn handig om zelf tussen je werk door te doen. Let er wel op dat je altijd binnen de pijngrens beweegt. Een oefening mag wel spierspanning, maar nooit scherpe pijn uitlokken.

Tekst: Daphne Doemges-Engelen

Gezonde schouders? Ook daar hebben we oefeningen voor!