Houd je gewicht in de gaten en blijf langer gezond

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Professor dr. Andrea Maier voelt zich jonger dan ze is. Ondanks een zeer druk leven zorgt zij dat ze gezond leeft: ze eet (meestal) gezond, sport veel (ook regelmatig in de zon). Én ze werkt wel hard. Toch zag ze kans om tussen haar drukke bezigheden een interview in te plannen. Dat ging onder andere over friet én het belang van een gezond gewicht.

De belangrijkste tip van de internist en hoogleraar veroudering Andrea Maier is dat je je gewicht in de gaten moet houden: “Zorg ervoor dat je BMI, de Body Mass Index, niet boven de 22 uitkomt. Dat kan onder andere door minder te eten. En door voldoende – minstens driemaal per week matig intensief – te sporten.”

Wetenschappelijk bewezen

Stel je bent veertig en hebt tot nu toe weinig aandacht gehad voor een gezonde lifestyle. Wat kun je doen om er op je tachtigste er nog steeds goed uit te zien? “De ongezonde effecten van je manier van leven kun je absoluut terugdraaien. Ook als je zestig jaar bent – en je vaten niet bijna helemaal dicht zitten – zijn schadelijke effecten gedeeltelijk reversibel. Het enige dat echt belangrijk is is dat je je gewicht in de gaten moet houden. Dat is wetenschappelijk bewezen. Er zijn veel theorieën dat je geen pasta zou mogen eten en geen patat, maar juist meer broccoli. Daarover bestaat echter nog geen eenduidig onderzoek. Wel over de BMI: zorg dat die niet boven de 22 uitkomt. Ik hoor wel dat mensen te dik zouden zijn doordat ze een lagere verbranding zouden hebben. Dat is net zo’n argument als dat ze zware botten zouden hebben. Het is echter zeer onwaarschijnlijk dat je slank bent en niet goed zou eten.”

Wat moet je volgens u eten?

“Fruit en groenten. Let wel op dat je ook vitamine B12 binnenkrijgt; dat is belangrijk voor je nagels en je haar. Maar minder eten is belangrijker dan wat je eet, áls je maar gezonde voeding tot je neemt. Want je moet naast voldoende vitamine B12 ook genoeg vitamine D, K en C binnenkrijgen. Anders krijg je problemen met de cellen van je haar en je huid en daarnaast van je immuunsysteem.”

Professor dr. Andrea Maier

Professor dr. Andrea Maier.

Kies niet voor frietjes?

“Wat mij betreft mag je best patat eten. Dat doe ik ook. Maar de hoeveelheid en de frequentie moet omlaag. Alleen maar broccoli hoeft niet. Let wel op of je gezond bent; zijn onder meer je cholesterolwaarden in orde? En bewegen; dat hoort zeker ook bij een gezonde lifestyle. Want je spieren zijn een belangrijk onderdeel van je stofwisseling en energiehuishouding. Voor het onderhoud van je spieren en je spierkracht moet je genoeg eiwitten binnen krijgen, anders raakt je lichaam uitgeput.”

Slikt u supplementen?

“Ik ben vanaf mijn derde jaar vegetariër. Dus soms slik ik vitamine B12 pillen. Omdat ik vaak buiten ben en in de buitenlucht sport, heb ik in de zomer geen extra vitamine D nodig.”

U schrijft in uw boek dat preventief handelen aangeleerd moet worden. En dat wij niet makkelijk uit onszelf een gezonde keuze maken. Hoe kan de technologie daarbij helpen?

“We zijn van nature meer gericht op de consequenties op de korte termijn. Je wordt pas jaren later geconfronteerd met de gevolgen van bijvoorbeeld roken, ongezond eten en lichamelijke inactiviteit. Mijn smartwatch geeft aan als ik te lang stilzit. Door dat irritante elektrische schokje ga ik verzitten of even lopen.”

Er is een verschil tussen de leeftijd in je paspoort en je biologische leeftijd. Hoezo?

“Je biologische leeftijd gaat over hoe je er innerlijk ‘uitziet’ en die iets zegt over de snelheid van veroudering. Een Deense wetenschapper onderzocht in dit verband tweelingen. Degenen met de minst gezonde levensstijl werden jaren ouder ingeschat. Een jonger beoordeeld uiterlijk heeft minder rimpels en een ‘gezonde’ huidskleur. Datzelfde zie je ook bij jeugdig uitziende ouderen: die hebben voller haar, vollere wenkbrauwen, volle lippen en een vol gezicht. Hierdoor lijkt hun huid strakker en zijn hun rimpels minder of niet te zien.”

Als je overgewicht hebt dan zou je dat volgens u ook aan de huid kunnen zien. Is het echter niet zo dat je daardoor juist je rimpels minder waarneemt?

“Ja, dat klopt: als bij overgewicht het onderhuids vetgehalte verhoogd is, dan helpt dat wel tegen ingevallen ogen en maakt het de huid wat strakker. Daardoor word je wat jonger geschat. Maar dat wil niet zeggen dat je biologische leeftijd lager is. Het is van belang om op jongere leeftijd juist een gezond gewicht te hebben en slank te zijn om geen ziekten te krijgen die je uiterlijk op oudere leeftijd beïnvloeden.”

Wat is volgens u de belangrijkste ontdekking om er langer jong en gezond uit te blijven zien?

“Baanbrekend was de vondst van zogenaamde senescente cellen. Deze onherstelbaar beschadigde en niet door het lichaam opgeruimde cellen sturen de hele dag tientallen soorten eiwitten hun omgeving in. En die zorgen voor mini-ontstekingen en spelen een rol bij veroudering. Leg je die cellen bij oude, grijze muizen plat, dan rem je hun veroudering af en worden ze weer vitaal. Én ze krijgen weer een volle vacht. Het zou geweldig zijn als we dit bij mensen kunnen bewerkstelligen. Naar het weghalen van deze cellen lopen al zeer grote studies. We verwachten over twee, drie jaar daar al uitkomsten van. Realiseer je wel dat bijna iedereen wel langer wil leven, maar dan alleen in een goede conditie.”

 

Over professor dr. Andrea Maier

Professor dr. Andrea Maier gaf bij omroep Max een masterclass over gezond ouder worden. Zij werkt onder andere als verouderingsonderzoeker en hoogleraar Gerontologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en als hoogleraar Interne geneeskunde – Geriatrie aan de University of Melbourne in Melbourne, Australië. Zij is daarnaast de auteur van het vele malen herdrukte en inspirerende boek ‘Eeuwig Houdbaar, De ongekende toekomst van ons lichaam (uitgever Prometheus Amsterdam) waarin zij goed leesbaar de oorzaken van veroudering beschrijft en de wetenschappelijke ontwikkelingen op dit gebied. Zij zoekt als wetenschapper naar behandelingen tegen veroudering.

Interview: Lizet van Triet