Kruiden: gezonde smaakmakers

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Specerijen en (tuin)kruiden zijn heerlijke smaakmakers in gerechten, maar nog véél meer dan dat. Sommige springen eruit qua gezondheidsprofiel. Daarom: een rondgang langs bekende en minder bekende smaakmakers.

Net als kruiden worden specerijen gebruikt om voedsel meer smaak te geven. Toch zijn er verschillen. Specerijen zijn de gedroogde delen van aromatische planten, waarvan de meeste uit de tropen komen. Bij deze gedroogde delen kan het gaan om de bloemen (kruidnagel), vruchten (peper), zaden (nootmuskaat), bast (kaneel) of wortels (gember). Kruiden daarentegen zijn de bladeren en soms ook de bloemen van planten die groeien in Europa en subtropische gebieden, bijvoorbeeld rond de Middellandse Zee. Daarnaast zijn de geur en smaak van specerijen doorgaans scherper en pittiger dan van kruiden.

Kruiden

Rijke aanvulling

Uiteraard zijn kruiden geen grote leveranciers van vitaminen en mineralen, omdat je er naar verhouding weinig van eet. Toch geven ze een interessante aanvulling van onder andere mineralen. Dit geldt bijvoorbeeld voor basilicum, dat de onbetwiste ‘kampioen’ calcium is onder de kruiden. Eén ons gedroogde basilicum kan wel ruim 2.000 mg calcium leveren.

Daarnaast zijn tuinkruiden een relatief rijke bron van antioxidanten. Zo bevat peterselie veel apigenine, waaraan beschermende antioxidatieve eigenschappen worden toegeschreven. Oregano heeft van de kruiden de grootste antioxidatieve kracht, zo blijkt uit onderzoek. Eén eetlepel verse oregano bezit dezelfde antioxidatieve capaciteit als een gemiddelde appel. Dille, wilde tijm, rozemarijn en munt zijn eveneens rijk aan antioxidanten. 

Tuinkruiden 

Vooral als verse kruiden worden gebruikt als vervanger van tafelzout, is dat een gezonde keus. Veel mensen brengen hun omelet op smaak met wat zout, omdat ze dat nu eenmaal zo gewend zijn. Terwijl fijngehakte tuinkruiden, bijvoorbeeld een combinatie van peterselie, bieslook en kervel, je ei een echte smaakimpuls geven en bovendien gezonder zijn. Gewoon mengen met het losgeklopte ei en meebakken. Het is slechts één voorbeeld uit het brede toepassingsgebied dat kenmerkend is voor tuinkruiden. Basilicum gebruik je misschien al in warme tomatengerechten of op een verse tomatensalade. Basilicum is echter ook goed te combineren met courgettes, pompoenen, sperziebonen en champignons. Tijdens het koken neemt de smaak van basilicum alleen maar in kracht toe. Zelf pesto maken met basilicum is een andere optie. Heb je geen basilicum? Gebruik dan bijvoorbeeld peterselie als vervanger. Bak je wel eens zelf brood? Leg dan eens tegelijkertijd een takje rozemarijn in de oven om het brood hiermee te aromatiseren. Sauzen, marinades, soepen en vullingen krijgen een smaakimpuls met een combinatie van tijm, laurier en peterselie. Doe wel rustig aan met tijm, want die smaak wordt al gauw dominant.

 

Met dank aan Toine de Graaf

 

Interesse in gezonde voeding? We schreven eerder al over ijzertekort en bloedarmoede en het belang van magnesium.