Een stralende huid: een uitdaging!

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
“Het is uitdagender dan ooit om een stralende huid te krijgen”, aldus Richard de Leth, de bekende specialist in verandermanagement in vitaliteit en gezondheid: “We worden aan steeds meer verleidingen blootgesteld. Geef je daaraan toe, dan is dat slecht voor je huid, je darmen én je welzijn.” Hij geeft tips hoe je daarmee om kunt gaan.

Verkeerde voeding, te veel zitten en chronische stress leiden tot klachten, die vaak zichtbaar zijn in de huid. Richard: “Een juiste leefstijl versterkt je gezondheid en dus je huid.” Vandaar dat hij niet vertelt welk voedingsmiddel het best helpt bij een specifiek huidprobleem: “Alleen een totaalaanpak werkt, want alles hangt met elkaar samen.” En die stralende huid, hoe bereiken we die?

Wat bedoel je dat alles met elkaar samenhangt?

“Als je heel gezond eet en je tegelijkertijd veel stress hebt, dan nemen je darmen maar een beperkt deel van de voedingsstoffen op. ‘Dure’ ontlasting noem ik dat: de nuttige stoffen die je lichaam nodig heeft, spoelen weg door het toilet. Vandaar de slogan ‘Je bent niet wat je eet, maar wat je opneemt.’”

Hoezo is de ontlasting een gezondheidscheck?

“Allereerst laat je huid zien of je de goede bouwstoffen opneemt, bestaande uit voldoende groenten, eiwitten en omega 3-vetzuren. Daarnaast geeft de vorm van ontlasting aan of ook onder meer alle afvalstoffen tijdig worden afgevoerd.”

Misschien een beetje vies praatje, maar hoe zou de ontlasting er dan uit moeten zien?

“Het liefst als een worst of slang, glad en zacht. Met een paar kleine barstjes aan de buitenkant mag ook. Maar dus geen losse harde keutels door te weinig vocht, of papperig of waterig door te weinig vezels. Zowel voldoende water (of thee, géén fruit- of frisdrank) en vezels zijn daarvoor van belang. Vezels zitten vooral in groenten.”Een stralende huid

 Wat heeft een negatieve invloed op de darmwerking?

“Zoals gezegd zijn er problemen bij te weinig vezels en vocht. Vaak worden er daarnaast te veel ongezonde koolhydraten gegeten, zoals brood, pasta, rijst en snoep. Wortel, zoete aardappel en knolselderij zijn wel goede koolhydraatbronnen. Vooral de bewerkte koolhydraten zijn funest. Daar zijn alle experts het over eens. Het is een maatschappelijk probleem: er zijn bijna tien miljoen chronisch zieke Nederlanders. Dat komt onder meer door alle verleidingen waaraan we bloot staan: in de supermarkt en zelfs in de sportkantine zie je allemaal vooral ongezonde aanbiedingen. En al die geraffineerde rommel is slecht voor de huid!”

Vanwaar al die vragenlijsten in je boek?

“Ik wil weten hoe het met je bloedsuiker- en hormoonbalans is, net als onder andere met je stemming, je spijsvertering en je huid en haar. Heb je bijvoorbeeld last van acne, eczeem of puistjes? Hierdoor krijg ik een indruk van het functioneren van jouw sleutelfuncties.”Oersterk in 6 weken

 Sleutelfuncties, wat zijn dat?

“Je kunt alleen een stralende huid krijgen en optimaal gezond worden als álle sleutelfuncties goed werken. Dan gaat het om ontlasting, libido, energie, humeur, gewicht en slaap. Alles heeft invloed op elkaar, zowel in de positieve als in de negatieve leefstijlspiraal. Er bestaat jammer genoeg geen quick fix.”

 Het belang van ontlasting heb je al uitgelegd. Maar die andere functies, wat hebben die voor effect op je huid?

“Van seks ga je lekkerder in je vel zitten, zowel letterlijk als figuurlijk. Voeding en stress zijn de twee belangrijkste factoren die je libido bepalen. Seks geeft een goede boost aan het hart- en vaatstelsel. Dit heeft net als meer testosteron een positief effect op onder meer je spieren, ook van het gelaat. Lichamelijk contact is zelfs een primaire levensbehoefte. Vandaar dat ook een massage zo helend kan zijn.”

En energie en humeur, hoe is dat van belang?

“Bijna een derde van de Nederlandse werknemers heeft een slechte werk-privé balans. Dus veel mensen zullen dat ervaren: ze zijn vaak moe. Gezonde voeding is belangrijk, zoals veel groenten, eieren, kip, vis, noten, zaden en paddenstoelen (wel biologisch allemaal). Daarnaast helpt meer beweging, al vóór het ontbijt. Gek genoeg krijg je daar juist meer energie van. Dat helpt daarnaast om een beter humeur te krijgen, want ook daardoor zit je beter in je vel. Een betekenisvol leven helpt daarbij. Er zijn te veel mensen die niet met plezier naar hun werk gaan. Wist je dat je nooit zult stralen als je een gebrek aan zingeving ervaart? Ook plezier ervaren is echt essentieel: dan kun je weer lachen. En daardoor verbetert ook de doorbloeding van de mimische spieren.”

Lukt dat, in één week een beter gewicht?

“Allereerst: overgewicht is wereldwijd een plaag. Meer dan de helft van de Nederlanders is te dik. En te veel buikvet staat aan de basis van zowel een slechte huid als westerse welvaartsziekten. Schrap tussendoortjes. En gebrek aan wilskracht is niet de boosdoener, maar de ongezonde omgeving. Het helpt als je ‘als-dan-plannen’ maakt, bijvoorbeeld ‘ik eet een appel als ik thuiskom.’ Verder is het qua voeding van belang om minder koolhydraten en meer vetten en eiwitten te eten. Zorg daarnaast voor meer beweging en meer ontspanning. Dan merk je dat je gewicht zal afnemen.”

 Je vertelt dat slecht slapen bijna logisch is. Hoezo?

“Kunstmatig licht is niet alleen een van de oorzaken van overgewicht, het blokkeert ook het slaaphormoon melatonine. En als je te weinig uren maakt, zul je eerder rimpels zien. Net als hangende oogleden en meer infecties, ook van de huid. Het helpt als je dagelijks in de buitenlucht beweegt, als je voor het slapen gaan een warme douche neemt en als je wekelijks twee keer vette vis eet en dagelijks 500 gram groente. Drink na 15.00 uur geen koffie meer, maar een kop salie-thee.”

 En omega 3 voor je huid?

“Het klopt, omega 3-vetzuren zijn goed voor je huid: ze verbeteren de vloeibaarheid van je celmembraan. Je huid wordt flexibeler en eventuele ontstekingen zullen verminderen. Eet daarom twee keer per week vette vis als haring, sardientjes, makreel en zalm.”

Tips van Richard de Leth voor een stralende huid

  • Varieer je voeding (100 verschillende voedingsmiddelen per maand).
  • Sla af en toe een maaltijd over (eenmaal doordeweeks en eenmaal in het weekend).
  • Beweeg nuchter voor je ontbijt.
  • Train twee tot drie keer per week intens.
  • Douche tien seconden koud per dag.
  • Ga wekelijks naar de sauna.

Een stralende huid

Drs. Richard de Leth wil met zijn boeken, lezingen, opleiding en met zijn website (meer dan 150.000 unieke bezoekers per maand) bijdragen aan onafhankelijke informatie over gezond leven en zo aan meer vitaliteit en kwaliteit van leven. Voor meer info: www.oersterk.nu.

 

Interview: Lizet van Triet