Wil je afvallen en/of lekkerder in je vel zitten? Dan is een bezoek aan een leefstijlcoach misschien een goed idee. Een leefstijlcoach helpt je om een gezondere leefstijl aan te leren op het gebied van voeding, beweging en gedrag. En goed nieuws: Sinds 1 januari wordt begeleiding van een leefstijlcoach vergoed vanuit de basisverzekering. Een positieve leefstijlverandering kan je veel opleveren: gezondheid, energie, vitaliteit en een stralend uiterlijk. Maar het is niet altijd makkelijk om je gedrag blijvend te veranderen. "/>

Een gezonde leefstijl is aan te leren (met een beetje hulp)

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Wil je afvallen en/of lekkerder in je vel zitten? Dan is een bezoek aan een leefstijlcoach misschien een goed idee. Een leefstijlcoach helpt je om een gezondere leefstijl aan te leren op het gebied van voeding, beweging en gedrag. En goed nieuws: Sinds 1 januari wordt begeleiding van een leefstijlcoach vergoed vanuit de basisverzekering. Een positieve leefstijlverandering kan je veel opleveren: gezondheid, energie, vitaliteit en een stralend uiterlijk. Maar het is niet altijd makkelijk om je gedrag blijvend te veranderen.

Géén dieet

Diëten leiden vaak tot een jojo-effect, weet Ingrid Steenhuis, gezondheidswetenschapper, hoogleraar Preventie op het gebied van de volksgezondheid aan de Vrije Universiteit. Zij schreef het boek ‘Smartsize Me; Een slimme manier om maat te houden’ (uitgeverij Scriptum). “In 80 tot 90 procent van de gevallen wordt een dieet niet volgehouden en erna kom je meestal zelfs aan. Een leefstijlverandering heeft meer effect, zeker als er een belangrijke reden is om anders te willen leven. De trigger is vaak je fitter willen voelen en/of iets goeds doen voor jezelf. Zo kom je meer in balans.” Wanneer goede voornemens snel stranden, heeft dit volgens haar vaak te maken met een disbalans in je leven en met stress: te veel dingen die moeten en energie kosten en te weinig dingen die je echt wilt en die je energie geven. “En dat is nadelig, want stress tast de wilskracht aan.” Bewezen strategieën die spanning verminderen zijn onder andere massage en muziek luisteren.

Motivatie

Het belangrijkste is echter volgens de hoogleraar de zogenaamde intrinsieke motivatie: “Er zijn daarbij drie psychologische basisbehoeften van belang: bekwaamheid, verbinding en autonomie. Vooral dat laatste staat centraal. Het is veel effectiever als je jezelf kunt overtuigen. Dat is een cruciale factor om gedragsverandering op lange termijn vol te houden.” Een terugval hoort bij het proces, legt Ingrid uit. “Wil je anders leven, dan is dat niet altijd makkelijk. Het is goed te weten dat het wel te leren is. Een leefstijlcoach kan daarbij ondersteuning bieden, net als positieve reacties van mensen uit je omgeving. Want aanpassingen kosten tijd en energie. Als je goed voor jezelf zorgt, is de kans op terugval kleiner.”