Alles over ketogeen eten in 9 vragen

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
“De ketogene eetwijze is niet echt een dieet, maar meer een gezonde lifestyle. En dat heb je juist in deze tijd hard nodig. Een bijkomend voordeel is een stralende en gezonde huid,” aldus de auteur van Nature’s Best Cosmetics. Onlangs verscheen het boek van de bekende bestsellerauteur dr. Joseph Mercola: Keto-vasten. Over hoe je met ketogene voeding jong en gezond blijft.

“Vroeger dachten we dat we van vetten dik werden. En dat ze slecht zouden zijn voor onze gezondheid. Maar het tegendeel blijkt waar: het nuttigen van gezonde vetten helpt juist om af te vallen. En om je gezonder te maken.” De auteur van Nature’s Best Cosmetics spreekt uit ervaring: hij is een jaar geleden in zeven weken tijd 19 kilo afgevallen. Blijvend. Graag legt hij uit wat zo’n dieet inhoudt en hoe jij er ook profijt van zou kunnen hebben.

Wat is dat precies, een ketogeen dieet?

Bij het ketogene dieet eet je extreem weinig koolhydraten, zo’n 50 gram per dag. Wel zorg je ervoor dat je veel gezonde vetten binnenkrijgt. Het lijkt een beetje op het Atkins dieet, hoewel daarbij de nadruk ligt op het vermijden van koolhydraten in plaats van op het eten van heel veel ‘levenskrachtige’ vetten.”

Wat zijn enkele voordelen ervan?

“Het helpt om gewicht te verliezen. Daardoor is het mogelijk dat er minder medicijnen nodig zijn tegen diabetes. Ook heb je, doordat je minder eenvoudige koolhydraten eet, minder last van pieken in je bloedsuikerspiegel. Door de vetrijke voeding heb je bovendien eerder een verzadigd gevoel.”

Ketogeen eten

Andere verhouding van koolhydraten

Je spreekt op je site over een andere verhouding van koolhydraten. Wat bedoel je?
“Voor veel mensen bestaat de helft of meer van hun voeding uit koolhydraten. Maar in het ketogene dieet is dat slechts 5% en bevat het verder 20% eiwitten en zelfs 75% gezonde vetten.”

Wat doet dat met je lijf?

“De voorkeursbrandstof van je lichaam zijn de verorberde koolhydraten. Als je die niet meer binnenkrijgt of in je lijf hebt, dan schakelt je lichaam over op het verbranden van vetten. Dan gaat het niet alleen om vetten uit je voeding, maar ook over je lichaamsvetten. Dat heet ketose.”

Wat heeft ketose met ketonen te maken?

“Ketonen zijn verbindingen die je lever aanmaakt uit je vetvoorraad. Dat doet dit orgaan voortdurend, maar de hoeveelheid hangt vooral af van je koolhydraatinname. Als je die minder binnen krijgt, verhoogt je lever het aantal ketonen in je bloed door vetzuren af te breken om toch te zorgen voor voldoende energie. Dat heet ketose.”

Waarom is een ketogeen dieet goed voor je huid?

“Je celmembranen zijn opgebouwd uit vetzuren. Daardoor kunnen cellen zuurstof opnemen. Eet je te weinig vetten, dan zullen de celwanden minder goed zuurstof kunnen opnemen. Daardoor verzuren cellen eerder en zullen vrije radicalen minder makkelijk weggevangen kunnen worden. Door dit gezonde dieet krijg je minder toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten binnen. Dat zorgt ervoor dat er minder laaggradige ontstekingen zullen ontstaan: ook je huid wordt stralender en gladder.”

En acne?

“Doordat je anders eet, met minder melk, frisdranken, koek, snoep en toetjes, zal je lijf minder insuline aanmaken. Dat heeft invloed op de talgproductie: die neemt erdoor af. Gevolg: een minder vette huid en minder kans op acne.”

Hoe lang houd jij dit dieet vol?

Voor mij is het geen dieet. En zeker geen crashdieet. Dat is een regelrechte aanslag op je schildklier. Als je ermee stopt, kom je gelijk weer aan en meestal weeg je erna zelfs nog meer dan voordat je ermee startte. Voor mij is het ketogene dieet meer een gezonde leefstijl. Die houd ik makkelijk vol doordat ik naast af en toe een biefstuk van de biologische slager veel groene salades en fruit eet.”

Tot slot raad jij jodium aan. Hoezo?

“Wat een enorme invloed op je huid heeft, is de functie van je schildklier. Je geeft dit orgaan een oppepper door het eten van selenium en jodiumrijke voeding zoals zeewier, witvis en sushi. Je ziet het aan je cliënt als die dat nodig heeft, waarbij het om de combinatie van factoren gaat: diens huid is droog, het haar is wat droger en dunner en de buitenzijde van de wenkbrauwen is ook vaak wat dunner”

Interview: Lizet van Triet

Voor meer info: www.naturesbestcosmetics.nl.

Keto-vasten verhoogt je weerstand

Ook dokter Joseph Mercola is een groot aanhanger van het keto-vasten. Met zijn boek daarover wil hij de lezer helpen om jong en gezond te blijven door stap-voor-stap ketogene maaltijden te plannen. Dr. Mercola stelt dat voedsel het beste medicijn is. Maar hij stelt ook dat géén voeding een van de allerbeste dingen is die je voor je gezondheid kunt doen. Want korte vastenperiodes passen perfect bij een ketogene eetwijze die de vetverbrandingsmodus van je lichaam activeert.

Niet de hele dag door eten

Keto-vasten

In zijn boek legt hij de gezondheidsvoordelen haarfijn uit. Zoals dat het je fysieke en mentale prestaties verbetert, je eetlust reguleert, je insulinegehalte verlaagt en je weerstand verhoogt. Hij promoot dat je je dagelijkse voeding liefst in een tijdsbestek van zes tot acht uur moet nuttigen en niet de hele dag door te blijven eten (en snacken). Zo krijgt je spijsverteringsstelsel de andere uren de tijd om alles te verwerken en te verteren. Daarnaast geeft de arts aan dat het essentieel is dat je ten minste drie uur voordat je gaat slapen niet meer eet. Hierdoor krijgt jouw lichaam niet die calorieën die het niet nodig heeft. Kokosolie is volgens de schrijver een belangrijk voedings- en schoonheidsproduct: het bestrijdt onder meer allerlei virussen. De auteur van Nature’s Best Cosmetics voegt toe dat dit verzadigde vet een beter alternatief is voor je gezondheid (ook voor die van de huid) dan een cholesterolarm dieet: “Dat is onder meer slecht voor je hormoonhuishouding en heeft daardoor effect op het krijgen van rimpels.” Tot slot een heel belangrijke tip van de arts: volg niet continu een ketogene eetwijze omdat je anders gezonde bestanddelen uit onder meer groenten en fruit gaat missen. Want dat zou juist eerder gezondheidsproblemen tot gevolg hebben. Een paar keer per week zijn adviezen volgen voldoet al. Én: eet gevarieerd met pure en onbewerkte voeding.