Suiker is slecht voor je, dat weten we ondertussen wel. Toch is het een behoorlijke uitdaging om geen of minder suiker binnen te krijgen. Het blijkt toegevoegd aan zo’n 85 procent (!) van alle supermarktproducten, aldus Carola van Bemmelen, bestsellerauteur van de 100 procent suikervrij-boekenserie. Carola: “Ook al is het misschien kort, zelfs een maand zonder suiker lost al veel problemen op. Je huid gaat zonder suiker meer stralen!”"/>

Suiker en je huid

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Suiker is slecht voor je, dat weten we ondertussen wel. Toch is het een behoorlijke uitdaging om geen of minder suiker binnen te krijgen. Het blijkt toegevoegd aan zo’n 85 procent (!) van alle supermarktproducten, aldus Carola van Bemmelen, bestsellerauteur van de 100 procent suikervrij-boekenserie. Carola: “Ook al is het misschien kort, zelfs een maand zonder suiker lost al veel problemen op. Je huid gaat zonder suiker meer stralen!”

Samen met een vriendin wilde Carola van Bemmelen zo’n vijf jaar geleden minder suiker eten. Als extra stok achter de deur deed ze een oproep op Facebook en zo is de Sugarchallenge ontstaan. Tot nu toe volgden al meer dan 150.000 mensen haar programma. Toch blijkt het niet eenvoudig een suikervrij dieet op de lange termijn vol te houden. Hoe dat zit en wat je kunt doen om dit te herkennen en te doorbreken beschrijft Carola in haar nieuwe boek De Gelukkige Eter. Hierin coacht ze haar lezers om tot een relaxte relatie met voeding te komen.

Je was vroeger niet anti-suiker. Wat is er veranderd?

“Het begon als een grap. Op een verjaardagsfeestje kwamen een vriendin en ik erachter dat we toch wel heel veel suiker aten. Ondanks onze gezonde lifestyle. We besloten om het een maandje zonder te doen. Ik plaatste een berichtje op Facebook met de oproep een maand suikervrij te eten en te drinken en honderden mensen deden mee. Dat stimuleerde enorm. Ineens was de Sugarchallenge geboren. En nu gaan we jaarlijks een aantal keer met een grote groep mensen de uitdaging aan om 30 dagen de suikers te laten staan. Ik voel me zonder suikers zoveel beter dat ik dat zo goed mogelijk wil volhouden.”

Je hoort wel dat het zwaar overdreven is dat je geen suiker zou mogen eten, ook omdat je lichaam het wel nodig heeft.

“Dat klopt. Je lichaam heeft suikers nodig, maar absoluut niet zoveel en zeker geen bewerkte suikers en snelle koolhydraten. Wist je dat we zo’n tweehonderd jaar geleden ongeveer twee kilo suiker per jaar aten? Dat komt neer op ongeveer 5,5 gram per dag (iets meer dan één suikerklontje). Inmiddels is dat per dag ruim 160 gram (oftewel 40 suikerklontjes): bijna vijftig kilo per jaar! Al die suiker berooft het lichaam van waardevolle mineralen en gooit allerlei vitale processen in de war (zoals je hormoon- en energiehuishouding). Je voelt dat pas wanneer je een tijd geen suiker eet. Dan merk je dat je onder andere meer energie hebt, beter slaapt, veel minder honger hebt en dat je huid er mooier uit gaat zien.”

Wat gebeurt er in je lichaam als je suiker eet?

“Je bloedsuikerspiegel stijgt als je suiker eet. Eet je er veel tegelijk van of eet je sterk bewerkte suikers of snelle koolhydraten, dan stijgt die snel. Voor heel veel processen in je lichaam is het echter juist goed als hij laag en stabiel blijft. Dat doe je door te kiezen voor koolhydraten die langzaam in het bloed worden opgenomen zoals groenten, vers fruit, knollen en in mindere mate peulvruchten.”

In je boek ‘100 Procent suikervrij in 30 dagen’ schrijf je dat een goed werkend immuunsysteem van belang is voor je gezondheid. Waar komt suiker om de hoek kijken?

“Suiker vermindert de werking van je immuunsysteem voor zeker een aantal uren met 50 procent. Daarnaast zorgt suiker ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt. Dit heeft effect op heel veel lichaamsprocessen waaronder je slaap, wat essentieel is voor een goed werkend immuunsysteem. Dat regenereert zichzelf dan. Dus als je goed slaapt, werkt je immuunsysteem beter. Maar door te veel suiker slaap je minder goed. Daarnaast is de activiteit van de witte bloedcellen (die deel uitmaken van het afweersysteem) na het eten van suiker een stuk lager waardoor je vatbaarder bent voor allerlei indringers in die cellen.”

En wat gebeurt er met je huid?

“Iedere keer als je suiker eet, stijgt je bloedsuikerspiegel. Als reactie daarop maakt je lichaam het hormoon insuline aan dat ervoor zorgt dat de suikers zo snel mogelijk uit je bloedsuikerspiegel in de cel worden gebracht. Dat is officieel een bijtaak van insuline. Een hoofdtaak van dit hormoon is het verjongen en vernieuwen van je lichaam en dus ook van je huid. Echter, op dit moment verbruiken we veel meer insuline voor ons ´bloedsuikermanagement´ dan eigenlijk de bedoeling is. En daardoor blijft er maar weinig insuline over voor herstellende taken. Hierdoor zullen we sneller verouderen.

Als gezegd vermindert een chronische disbalans van de bloedsuikerspiegel zowel de kwaliteit als de hoeveelheid uren die je slaapt. Hierdoor raakt een aantal voor de huid essentiële hormonen zoals het groeihormoon (GH), maar ook het vitaliteitshormoon (DHEA) ontregeld. Deze hormonen zijn hoofdzakelijk ´s-nachts actief en zorgen dan voor herstel en vernieuwing van verschillende weefsels. Voor een gezonde huid is een uitgebalanceerd bloedsuikerniveau dan ook echt van groot belang.”

Hoe krijg je een stabiele bloedsuikerspiegel?

“Suiker (in de vorm van glucose) is energie voor je lichaam en is de hoofdbrandstof voor je hersenen en spieren. Maar in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, heeft ons lichaam absoluut geen bewerkte of toegevoegde suikers nodig: het kan prima zelf suikers maken uit gezonde koolhydraten. Ook uit eiwitten en vetten kan het de benodigde brandstof halen voor je hersenen en spieren. Kies je daarnaast voor drie maaltijden per dag met alle voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden en verhoudingen, dan zal je lichaam al binnen een paar dagen de bloedsuikerspiegel in balans kunnen brengen.”

Met dank aan Lizet van Triet

Carola van Bemmelen, bestsellerauteur, epigenetisch voedingscoach, eetpsychologiecoach en oprichter van Sugarchallenge.nl. Zij verkocht meer dan 100.000 boeken in de serie 100 procent suikervrij. Een aantal keer per jaar start zij met een grote landelijke Sugarchallenge. Meer informatie hierover vind je op www.sugarchallenge.nl.
Foto: Stef Nagel.