Mooier met voedingssupplementen: mythe of realiteit?

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Kan je mooier en gezonder worden door het slikken van voedingssupplementen? Wetenschapsjournalist Willen Koerts denkt van wel. Hij schreef er een informatief en lezenswaardig boek over: Legale PEP. Naast hoofdstukken over supplementen die je onder meer fitter, slanker of sterker maken, lees je in het boek ook hoe je er mooier van wordt.

Als je weet wat je slikt, maken voedingssupplementen volgens Willem Koert je eigenlijk alleen maar mooier en gezonder. Hij plaatst wel een kanttekening voor het geval je ziek bent, je medicijnen gebruikt of als je zwanger bent of borstvoeding geeft. Dan kun je ze beter niet gebruiken. Hij stelt dat ze in de meeste gevallen een steuntje in de rug kunnen zijn bij het verbeteren van je leefstijl. En van je schoonheid.

Voedingssupplementen nodig?

Als je gezond eet in de door het Voedingscentrum aangegeven hoeveelheden, dan heb je toch geen voedingssupplementen nodig?

“Dat klopt. Verse etenswaar is altijd superieur aan supplementen en bevat een grotere verscheidenheid aan voedingsstoffen. Maar slechts zo’n vijf procent van de Nederlanders krijgt op dit moment de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit binnen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat voor een goede gezondheid het aangeraden aantal grammen eigenlijk zelfs nog een stuk hoger zou moeten liggen dan die 250 gram groenten en twee stuks fruit. Bijna iedereen krijgt daardoor te weinig gezonde stoffen binnen. Op een verstandige manier suppleren is daarom het advies.”

Een teveel aan vitaminen?

Kun je niet te veel vitaminen, mineralen en sporenelementen binnen krijgen?

“Niet als je een normaal gedoseerd multivitamine- en mineralenpreparaat gebruikt, met 50 tot 100 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van de vitamines en mineralen. Volgens onderzoek van RIVM krijgen tientallen procenten van de Nederlandse bevolking niet de optimale hoeveelheid via hun voeding binnen. Door zo’n gedoseerd supplement te gebruiken wordt de voeding van die grote groep Nederlanders dus gezonder.”

Wel zo goedkoop: stop met roken

Je stelt voor dat als rokers en forse drinkers gezonder zouden gaan leven, zij met die kostenbesparing de relatief dure cosmetische voedingssupplementen kunnen aanschaffen. Hoe kom je op dat idee?

“Dat was een grapje. Rokers en zware drinkers zien er ouder uit dan ze in werkelijkheid zijn. Stoppen ze met hun verslaving, dan worden ze om te beginnen gezonder, en zien ze er jonger uit. Er blijkt er een verband te bestaan tussen er jong, gezond en stralend uitzien en gezond zijn. Artsen schatten de leeftijd van een nieuwe patiënt vaak in aan de hand van het uiterlijk. Lijkt hij jonger dan hij is, dan blijkt hij inderdaad ook gezonder te zijn. Als je rookt, en je graag gezonder en mooier wilt worden, is stoppen met roken het beste wat je kunt doen. En ja, met het geld dat je bespaart door niet meer te roken kun je natuurlijk ook supplementen aanschaffen.”

Aantrekkelijkheid uit een potje

Een van de meest bijzondere hoofdstukken uit je boek gaat over zogenaamde carotenoïden. Je hebt het daarbij over aantrekkelijkheid uit een potje. Wat bedoel je daarmee?

“Carotenoïden zijn stoffen die je vooral binnen krijgt via groenten en fruit en dan met name uit wortels, bladgroenten en tomaten, maar er zijn ook supplementen met carotenoïden op de markt. Wist je dat als je vijf weken lang een dagelijkse dosis van 25 milligram ervan slikt, de tint van je huid verbetert? Deze warme kleur wordt zelfs mooier gevonden dan wanneer je er lekker gebruind uitziet!”

Anti-aging

Hoe kunnen carotenoïden een anti-aging effect hebben?

“Deze stoffen gaan onder andere in je huid zitten en beschermen zo onder meer tegen de verouderende werking van zonlicht. Je kunt ze echter niet onbeperkt slikken: zo moeten rokers niet meer dan 15 milligram bètacaroteen per dag slikken omdat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een grotere hoeveelheid bij rokers de kans op longkanker vergroot. Dat geldt trouwens alleen voor mensen die veel bètacaroteen uit supplementen binnenkrijgen, niet als je via je voeding veel bètacaroteen consumeert.”

Wat kun je nog meer slikken om veroudering te vertragen?

“Hyaluronzuur smeren werkt heel goed om een droge huid te verminderen. Maar volgens Japanse onderzoekers heeft suppletie eveneens effect. Zij zagen dat vrouwen met een droge huid met een pil met hyaluron na drie weken al soepeler weefsel hadden met meer vocht erin. Daardoor zal de kwetsbaarheid voor eczeem ook verminderen.”

Sterkere nagels en gewrichten

Je noemt een middel dat als ‘eerste hulp’ dient bij verruïneerde nagels. Waar doel je op?

“Op gelatine, een eiwit in de huid, de botten en de organen van dieren. Vroeger consumeerden we vaak alles van een dier, inclusief de botten (via bouillon), maar tegenwoordig eten we vooral spiervlees. Daardoor krijgen we minder gelatine binnen dan goed voor ons is. Twee gram gelatine per dag is al genoeg om sterkere nagels te krijgen. En wil je sterke gewrichten, dan werkt gelatine overigens eveneens goed. Mijn advies is om twee keer per week een flinke portie te slikken en daarna te bewegen. Ook dit past in een gezondere lifestyle. Een andere stof die overigens bij broze nagels een positief effect heeft, is biotine. Dat is een B-vitamine en wel vitamine B8.”

Tegen acne

Een andere B-vitamine helpt bij acne. Klopt dat?

“Ja, vitamine B5 helpt tegen acne. Je hebt er wel een flinke dosis van nodig, zo’n 2 gram. Een andere naam ervoor is pantotheenzuur. Deze vitamine werkt waarschijnlijk doordat het de huidcellen sterker maakt waardoor acne-veroorzakende bacteriën minder kans maken.”

En dan littekens. Daarvoor weet jij ook een supplement?

“Gotu Kola is een kruid dat in de Aziatische keuken een smaakmaker is. Als supplement blijkt het te zorgen voor een gelijkmatiger wondgenezing waardoor bovendien littekens minder kans krijgen. Je moet het alleen niet voor of vlak na een operatie innemen. Bespreek in ieder geval met de behandelend plastisch chirurg dat je dit supplement wilt gebruiken.” 

Wat slik jij zelf?

“Op het moment niet zoveel. Een laag-gedoseerde multivitamine, magnesium, visolie, extra vitamine D en een gram vitamine C per dag. Vitamine C is goed voor de aanmaak van collageen, het bindweefsel in onder meer je huid. In dierstudies houdt vitamine C de huid jong. Ikzelf gebruik het vooral omdat ik merk dat mijn gewrichten meer kunnen hebben als ik dit slik.”

Legale PEP, slimmer, sterker en sneller met supplementen

Mooier met voedingssupplementen: mythe of realiteit?

Het boek Legale PEP, slimmer, sterker en sneller met supplementen van Willem Koert is een aanrader voor iedereen die op een gezonde manier mooier wil worden. De wetenschapsjournalist behandelt alleen die stoffen waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze heilzaam zijn. Je leert ook wat je het best kunt nemen én wat niet. 

Willem Koert is wetenschapsjournalist en expert op het gebied van voedingssupplementen. Voor meer info: ergogenics.org en ergo-log.com.

Met dank aan Lizet van Triet

 

Ben jij je rimpels, vlekjes en/of huidverslapping ook meer dan zat? Er zijn mogelijkheden om ze te bestrijden. Schoonheidsspecialisten beschikken naast goede cosmeticaproducten namelijk ook over krachtige tools en technieken voor huidverbetering.