Je huid verstevigen met gezichtsyoga

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Wil jij je huid ook meer laten stralen? Dat kan met de yoga-oefeningen van de wereldberoemde Danielle Collins. Zij heeft online miljoenen volgers die van haar willen leren hoe ze hun huid mooier kunnen maken. Onlangs verscheen de Nederlandse vertaling van haar boek Gezichtsyoga. Het boek is een zeer heldere en toegankelijke bestseller, gelardeerd met eigen voorbeelden en die van fans.

In haar boek bespreekt Danielle niet alleen yoga en massage om zelf de conditie van de huid te verbeteren en onderliggende spieren te verstevigen. Meer onderwerpen komen aan bod, want zij gelooft stellig in een holistische benadering van schoonheid, gezondheid en welzijn. Denk daarbij onder andere aan gezonde voeding, voldoende slaap, een correcte ademhaling en positief denken. Dat adviseert ze om dagelijks te doen, net als de gezichtsyoga. Hierbij enkele voorbeelden daarvan.

Gezichtsyoga, oefening voor meer symmetrie

Op onderstaande foto zie je dat Danielle haar lippen intrekt. Net als bij veel andere oefeningen doet ze dat voor de spiegel. Nu let ze erop dat ze haar lippen niet ziet en dat ze haar mondhoeken gelijkmatig licht optrekt. Haar wijsvingers gebruikt ze om de huid naast en onder haar mond glad te maken. Dat houdt ze een minuut vol. Ze vertelt dat deze oefening de spieren van de wangen versterkt en de tonus verhoogt van de mondspieren.

Liften 

Bij een andere oefening die Danielle laat zien (zie foto onder), krult ze wederom haar lippen om haar tanden. Dit keer brengt ze daarbij haar mondhoeken omhoog totdat ze dat in haar kaken voelt. Met haar wijsvingers houdt zij de huid glad en biedt gedurende 30 seconden weerstand. Dit herhaalt ze tweemaal.

Beter slapen met gezichtsyoga

Naast oefeningen voor onder meer de ogen (zie onder) besteedt zij aandacht aan de ademhaling. Danielle geeft aan dat uit talloze studies blijkt je door langzamer te ademen stress vermindert en je stemming verbetert. Dat helpt om beter te slapen, net als acupressuur bij de ogen (zie foto 4). Ze plaatst haar wijsvingers in de binnenste ooghoeken en oefent daar gedurende 30 seconden druk uit. Vervolgens masseert zij er vijftien seconden al cirkelend links- en rechtsom.

Gezichtsyoga door Danielle Collins

Foto 4

Procerus

Bewust maken van gezichtsuitdrukkingen is naast ontspanning van belang om lijntjes in het voorhoofd te voorkomen. Daarvoor laat Danielle verschillende technieken zien, zoals het verzachten van de fronslijn (foto 5): ze buigt haar wijsvinger en wrijft daarmee over de m. procerus, de spier die tussen de wenkbrauwen loopt. Een minuut lang wrijft ze omhoog vanaf het kuiltje boven aan de neus tot aan de haarlijn.

Gezichtsyoga door Danielle Collins

Foto 5.

Versterking oogspieren

Ogen openen zonder de wenkbrauwen op te trekken, dat is wat je leert als je de massage met de gebalde vuisten op foto 6 een minuut per dag uitvoert. Hierdoor versterk je niet alleen de oogspieren, ook vermindert dit spanning en vermoeidheid in de spieren. Danielle strijkt daarvoor met lichte druk richting slapen en start weer in het midden. 

Gezichtsyoga door Danielle Collins

Foto 6.

De mini-V 

Het ooggebied is door de dunnere huid extra gevoelig voor onder meer zwelling, donkere kringen en hangende oogleden. Vandaar dat Danielle ook hier oefeningen en massagegrepen toepast. De eerste die ze laat zien (foto 7), versterkt de spier (de m. orbicularis oculi) rond de ogen en verbetert de bloedcirculatie. Daartoe plaatst zij haar middelvingers in het kuiltje in de binnenste ooghoek, net naast haar neus. Zij oefent er lichte druk uit en gaat dan met deze vingers naar de buitenste ooghoeken. Dan kijkt ze omhoog en knijpt haar ogen dicht. Dat houdt zij drie seconden vast, waarbij ze er een kleine trilling voelt. Ook deze oefening doet zij een minuut lang.

Gezichtsyoga door Danielle Collins

Foto 7, de mini V.

Detox met gezichtsyoga

Lichte, snelle kloppende bewegingen met de ringvingers gaan van de binnenste ooghoeken onder de ogen langs naar het gebied onder de wenkbrauwen tot de buitenste ooghoeken en weer terug (foto 8). Danielle geeft aan dat deze massage helpt de lymfe- en bloedcirculatie te verbeteren. Het is volgens haar verstandig om dit daarom ’s ochtends uit te voeren.

Gezichtsyoga door Danielle Collins

Foto 8, detox.

De denker.

De denker 

Na oefeningen voor het voorkomen en verminderen van overhangende oogleden en lijntjes op het voorhoofd en tussen de wenkbrauwen (foto’s 6 en 7), maakt Danielle een vuist en duwt daarmee haar kin iets omhoog (zie de foto hierboven). Dan sluit en opent ze haar mond terwijl ze zachtjes met haar hand omhoog duwt. Vervolgens houdt ze haar mond open en krult haar lippen om haar tanden en houdt dat 30 seconden vast.

Jukbeenhaak

Dagelijks neemt Danielle haar wangen onder handen om zo de spieren onder het door veroudering verdwijnende vetlaagje in de wangen te verstevigen en te liften. Daardoor ziet volgens haar de huid er energieker en stralender uit. Na verschillende oefeningen volgen enkele massagegrepen, zoals de zogenaamde jukbeenhaak. Met de knokkels van haar tot haak gebogen wijsvingers vermindert ze spanning door onder de jukbeenderen te effleureren. Ze start net naast de neus en volgt de jukbeenderen terwijl ze langzaam met de knokkels omhoog en opzij glijdt.

Gezichtsyoga door Danielle Collins

Tongtwister

Voor de mond heeft Danielle mooie technieken om zowel de lijntjes te verminderen als om er de spieren te versterken. Zo versterkt de oefening op deze foto de zogenaamde m. orbicularis ori, de spier rondom de mond. Daartoe cirkelt ze met haar tong aan de binnenzijde tegen de lippen, eerst 30 seconden de ene kant en dan de kant op.

Gezichtsyoga door Danielle Collins

Gezichtsyoga

Danielle heeft gekozen voor het woord ‘yoga’ omdat dit ‘vereniging’ betekent, en wel een vereniging van technieken. Zo komen naast de oefeningen ook onder andere klassieke massage, acupunctuur, meditatie, houding en ontspanning aan bod.

Ontspanning 

Het ontspannen van het gezicht is een belangrijk aspect van gezichtsyoga: gezichtsspieren kunnen spanning vasthouden waardoor rimpels kunnen ontstaan. De oefeningen verbeteren de bloedtoevoer naar de spieren en trainen je hersenen om ze bewust te ontspannen, aldus Danielle. Sommige spieren zullen versterkt en gelift moeten worden, terwijl andere juist meer moeten ontspannen. Massage kan heel goed helpen om stress te verminderen. Onderzoek toont aan dat je door dertig minuten per dag gezichtsyoga te doen, je er in twintig weken tijd drie jaar jonger uit kunt zien. Maar Danielle geeft daarnaast aan dat ook al doe je zes dagen per week slechts een minuut per dag je oefeningen, dit ervoor zorgt dat je je veel beter voelt én dat je een frissere uitstraling krijgt.

Gezichtsyoga door Danielle Collins

De bestseller Gezichtsyoga, verstevigende oefeningen voor je gezicht & inspirerende tips om te stralen helpt de huid van het gezicht gladder te maken en de onderliggende spieren steviger. Danielle Collins geeft wereldwijd al meer dan tien jaar les in de door haar ontwikkelde gezichtsyoga. Daarnaast deelt zij haar expertise online met miljoenen volgers. Voor meer info: www.faceyogaexpert.com.

 

 

Tekst: Lizet van Triet

 

 

 

Een andere methode om de huid van je gezicht te ontspannen en verstevigen is de Melt-methode.