Huidhonger door gebrek aan aanraking? Masseer jezelf

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Het is veel in het nieuws: huidhonger. Mensen zijn al tijden niet aangeraakt en missen deze eerste levensbehoefte. Dr. Hauschka-therapeut Margaret Bosman ontwikkelde daarom al aan het begin van de eerste coronaperiode een massage die zij haar cliënten aanleert om zichzelf liefdevol aan te kunnen raken: “Hierdoor komt onder ander het gelukshormoon oxytocine vrij. Dat maakt weerbaarder tegen stress en neerslachtigheid en versterkt het immuunsysteem.”

Het belangrijkste bij de massage tegen huidhonger is het aanraken met zachtheid, met liefde en met zorg. Dus geen stevige grepen met bijvoorbeeld de knokkels, maar alleen maar zachte effleurages (strijkingen, red.). En allemaal in de vorm van een lemniscaat: een ritmische beweging die maar doorgaat en die aan de ‘uiteinden’ een rustpunt in zich heeft. Margaret: “Hierdoor vermindert de eenzaamheid en het zich rot voelen. Mensen kunnen meer ontspannen en slapen er zelfs beter door.”

Ademhaling

Juist bij stress is aandacht voor de ademhaling een must, zo weet Margaret: “Door naar de beweging van de adem te gaan, kun je tot rust komen. Het gaat er daarbij om vier seconden in te ademen, dit twee seconden vast te houden en dan gedurende zes seconden uit te ademen. Zeker in het begin kan dat weerstand oproepen.” Zij heeft de voeten plat op de grond staan en legt dan een hand op de buik en de andere boven op de bovenste ribben (foto 1): “Let erop dat je ontspannen rechtop zit, waarbij de schouders niet opgetrokken zijn. Voer als het lukt deze oefening net zolang uit totdat er maximale ontspanning is ontstaan.”

 

Huidhonger voorkomen

1.

Hoofdhuidmassage

De hoofdhuid is vaak zeer gespannen, is de ervaring van de therapeut: “Als je het haar borstelt (foto 2), kan de overtollige energie daardoor het lichaam verlaten.

Huidhonger voorkomen

2.

Laat daarvoor de strijking door het haar langer doorgaan dan de lengte ervan.” Om de hoofdhuid te masseren, start Margaret op de schedelrand en beweegt vervolgens langzaam naar boven (foto 3): “Laat deze lemniscaatvormige bewegingen steeds driemaal herhalen. Zo voorkom je dat je  te snel gaat. Let er weer op dat de schouders ontspannen zijn.”

Huidhonger voorkomen

3.

Voetbad

“Door de corona-crisis bestaat de kans dat mensen veel meer piekeren en meer in hun hoofd zitten. Door aandacht voor de voeten trekt de energie naar beneden en kan meer rust ontstaan.” Gelijktijdig televisie kijken is daarom uit den boze. Margaret adviseert om te starten met een warm voetbad. Op foto 4 stapt zij met haar voeten daarin. Haar advies: “Laat dat een eerste keer zeven minuten duren bij een watertemperatuur van zo’n 37 graden Celcius. De keren erna kan dat oplopen tot twintig minuten en tot 40 graden Celcius.” Zij raadt aan een rustgevende olie aan het water toe te voegen. “Zoals Moor-Lavendel bad. Rozen– of amandelbad zijn een mooi alternatief. Laat verder een waterkoker ernaast zetten om regelmatig wat heet water bij te schenken. Voorkom daarbij verbranding door dat met aandacht te laten doen.”

Voetenbad bij zelfmassage4.

Verlangen naar warmte

Door eenzaamheid kan de behoefte aan warmte groot zijn, zo weet de specialist. “Veel mensen (vooral vrouwen) hebben regelmatig koude handen en/of voeten. Door kou verkrampt het lichaam, terwijl dat bij hogere temperaturen meer kan ontspannen.” Nadat de voeten afgedroogd zijn, start de voetmassage links terwijl de andere voet warm blijft in een geitenwollen of Merino-wollen sok.

Voetmassage

Veel mensen vinden een voetmassage echt een weldaad: “Wil je die ervaring thuis kunnen evenaren, dan begint dat al met een lekkere voedende crème met bijvoorbeeld rozemarijn. Dat kruid houdt de warmte vast.” Margaret start bij de grote teen en maakt op de voetzool met haar duimmuis een lemniscaat. Op foto 5 effleureert ze met haar rechter- en linkerhand. Zij eindigt bij haar tenen en houdt deze greep met beide handen én met aandacht vast (foto 6). 

Eigen handen masseren

“Geef de handen een extra boost door ze te masseren met een hydraterend masker”, aldus de specialist. “En masseer het al verdelend, vanaf de wijsvinger in lemniscaten over de handrug (foto 7). Dan volgen aan de binnenzijde weer effleurages in de vorm van een acht, beginnend vanaf de handmuis (foto 8), dan de vingerwortels en het middelste deel van de hand.” Nadat de andere hand op dezelfde wijze is behandeld, laat Margaret op foto 9 zien dat ze washandjes gebruikt om de crème verder in te laten trekken en de handen rust te geven en warm te houden. “Je kunt daar nog een dekentje overheen te doen en met een rustig muziekje of al mediterend twintig minuten ontspannen blijven zitten.” Met warm water spoelt ze eventueel overtollige crème af.

Lavendelolie

Ter afsluiting laat Margaret op foto’s 10 en 11 nog een behandeling van haar borstbeen en bovenarmen zien: “Maak op het decolleté rustige cirkels.”  Ze start daarvoor op de rechterschouder, gaat schuin naar beneden, via de buitenzijde onder de linker borst langs en weer terug waarbij ze de schoudertoppen met afwisselende handen helemaal omvat. Op de bovenarm start ze bij de schouder en maakt weer ritmische en rustige lemniscaatbewegingen richting schouderkop.

Zelfmassage tegen huidhonger

10.

Masseer jezelf

11.

Dr. Hauschka-therapeut Margaret Bosman is eigenaar van de praktijk voor holistische huid- en lichaamsverzorging Gaia in Zaltbommel. Voor meer info: www.praktijk-gaia.nl.

Boek Huidhonger

Het actuele boek Huidhonger is geschreven door de Duitse arts professor dr. Bruno Müller-Oerlinghausen en massage- en lichaamstherapeut Gabriele Mariell Kiebgis. Zij beschrijven het belang van aanraking en dat je zonder letterlijk ziek wordt. Ook geven ze onder andere oefeningen en tips over de werking van de huid en over aanraking en massage. Margaret raadt mensen dit boek absoluut aan.

Auteur: Lizet van Triet, Foto’s: Anke Huisman