Huid en hormonen, breng jezelf in balans

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Heeft voeding invloed op je hormonen? En op je huid? Dat zijn vragen waar vitaliteitscoach voor vrouwen, hormoondeskundige en bestseller auteur Marjolein Dubbers antwoord op geeft op zowel haar site Energieke vrouwen Academie (met meer dan 300.000 bezoekers per maand) als in haar zojuist verschenen boek Voeding & Hormonen.

Voeding heeft grote invloed op je gezondheid, aldus Marjolein Dubbers: “Wat je eet kan zowel een negatief als positief effect daarop hebben, net als op je huid. En ik stond perplex van de werking die mijn hormonen bleken te hebben op mijn energieniveau en daarmee op mijn leven.” In haar laatste boek bespreekt zij daarom wat voeding doet, ook voor de huid.

Gezonde vetten

Je hebt het vaak over het belang van gezonde vetten. Adviseer je om die wel te eten?
“Absoluut! Het is zelfs mijn stokpaardje: we hebben gezonde vetten nodig. Er zijn nu zoveel vrouwen met overgewicht. Mijns inziens komt dat doordat we tientallen jaren lang getraind zijn geen vetten te eten omdat we daar ziek en dik van zouden worden. Maar gezonde vetten – vooral omega-3 is heel belangrijk – werken ook ontstekingsremmend. Ik raad vette vis, (wal)noten en lijnzaad aan, net als visoliesupplementen of algenolie. En daarnaast adviseer ik andere gezonde vetten zoals olijven, avocado’s, ongebrande noten en kokosproducten.”

Vooral bij vrouwen met overgewicht

Een deel van je boek gaat over jong volwassen vrouwen die zwanger willen worden. Omdat?
“PCOS komt tegenwoordig veel vaker dan vroeger voor. Het staat voor Polycysteus Ovarium Syndroom. Je ziet het vooral bij vrouwen met overgewicht. Enkele kenmerken zijn niet zwanger kunnen worden, een vettere huid, acne en mannelijke beharing; denk daarbij aan een snorretje, kale plekken op het achterhoofd of haaruitval.”

Je schrijft dat als je bij overgewicht slechts 5 tot 10 procent afvalt, PCOS-klachten minder worden. Hoe kan dat?
“Word je gewicht meer passend bij de lichaamslengte, dan komt je lichaam meer in balans. Vetcellen zijn actief weefsel; ze produceren bijvoorbeeld oestrogeen. Een teveel daarvan geeft klachten zoals PCOS. Maar het is dan wel van belang dat je gezond afvalt. Dat wil zeggen dat je geen eiwitshakes moet gebruiken of jezelf uithongeren om af te vallen. Met de juiste vetten krijg je meer energie. En anders houd je het ook niet vol.”

Gezonder met lijnzaad

Lijnzaad is voor jou een heel belangrijk ingrediënt dat helpt om gezonder te worden. Je wijdt er zelfs een heel hoofdstuk aan.
“Dat klopt. Het is een heel bijzonder zaadje omdat het een stabiliserende werking heeft op het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Daarnaast heeft het een positief effect heeft op je huid en nagels. Eet er dagelijks een eetlepel van. Het heeft de voorkeur om onbewerkt lijnzaad eerst te malen in een elektrisch koffiemolentje. Laat je het heel dan verlaat het je lichaam in zijn geheel via je ontlasting. Dan heb je er niet zoveel aan, tenzij je er heel goed op kauwt.”

Te vette huid

Hoezo eten we te veel koolhydraten? En wat doet dat met de huid?
“Het is bizar hoeveel koolhydraten we binnen krijgen. Niet alleen via de ons door het Voedingscentrum aangeraden maaltijden met brood, pasta en rijst, maar ook door de vele energiedrankjes en het steeds maar tussendoor eten; soms wel tien keer per dag! Het gevolg is een overproductie van insuline en bij sommige vrouwen hierdoor een toename van het mannelijke hormoon testosteron. Dat zorgt voor onder andere een te vette huid met overmatige talgproductie. Het blijkt dat ons lichaam teveel uit balans raakt door dit domino-effect: te veel insuline zorgt voor te veel testosteron. Dit draagt op zijn beurt weer bij aan te veel oestrogeen. En ook aan insulineresistentie.”

Insulineresistentie?

Insulineresistentie. Wat wil dat zeggen?
“Insulineresistentie is eigenlijk de voorloper van diabetes. Door onder andere een ongezond voedingspatroon met veel koolhydraten maakt je lichaam steeds insuline aan. Daardoor worden je cellen als het ware doof voor dit hormoon waardoor glucose niet meer de cel in kan om energie te geven. Dan maakt je lichaam extra insuline aan zodat dit weer wel gaat lukken. Dit maakt dat je te vaak en te veel insuline in je bloed krijgt. Dat is een gevaar omdat de kans op diabetes daardoor groter wordt.”

Kun je daar wat aan doen?
“Zeker. Insulineresistentie is terug te draaien. Denk onder andere aan het programma ‘Keer diabetes om’. Professor dr. Hanno Pijl zegt daarover dat een andere leefstijl het beste medicijn is. Dan gaat het om gezonde voeding, meer beweging, voldoende slaap en ontspanning.”

Te veel oestrogeen

In je boek bespreek je het effect van te veel oestrogenen. Wat gebeurt er dan?
“Dit vrouwelijke hormoon is betrokken bij wel 300 functies in je lichaam, waaronder het soepel houden van je huid, haren, nagels en gewrichten. Het beschermt je onder andere tegen rimpels en houdt je slijmvliezen en ogen vochtig. Maakt je lichaam het zelf te weinig aan, dan zorgen zogenaamde fyto-oestrogenen voor een extra portie. Dat zijn stoffen die de werking van oestrogenen in ons lichaam nabootsen en die zitten onder andere in bonen, kikkererwten, pitten en zaden, groene thee, saliethee en volop in groenten en fruit.” 

Verstoorde hormoonbalans

En wat zijn dan xeno-oestrogenen?
“Dat zijn stoffen die je liever vermijdt want ze verstoren je hormoonbalans omdat ze veel krachtiger zijn dan je lichaamseigen oestrogenen. Ze zitten in duizenden producten zoals plastics, kleding, medicijnen en meubels maar ook in onder andere onze voeding (denk bijvoorbeeld aan bestrijdingsmiddelen) en in niet-natuurlijke cosmetica.”

Wat zijn jouw belangrijkste tips om deze pseudo-hormonen te vermijden?
Kies voor producten uit glas in plaats van uit blik, drink liever geen water uit plastic flessen en vermijd alle niet 100% natuurlijke verzorgingsproducten en cosmetica. Én blijf vooral bewegen: daardoor krijg je meer zuurstof binnen en voer je afvalstoffen af, je houdt je stofwisseling in actie én je hormonen in balans.”

Met dank aan Lizet van Triet

Meer lezen van Marjolein Dubbers? Je vindt haar boek ‘Voeding & Hormonen’ hier.