Eet je mooi (en gezond)!

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
We eten vaak uit verveling of stress. Smaak halen uit het leven is dé sleutel om een natuurlijk eetpatroon te krijgen en te behouden. Intuition Food gaat er vanuit dat er in het lichaam drie energiebronnen zijn: de buik-, hart- en hoofdenergie. Deze energiebronnen dienen in balans te zijn. Als het hoofd te vol is en het hart geen inspiratie in het leven ervaart, gaan we dit met (verkeerd) eten compenseren. Dus ook ons denken dienen we te voeden met de juiste gedachten en ons hart met dingen waar we blij van worden.

Zie voeding vanaf vandaag dus niet meer alleen als het juiste eten voor je buik, maar ook voor je hart en hoofd. Want als je je goed voelt komt je natuurlijke gedrag meer naar voren in evenwicht. Uit onderzoek is gebleken dat we van nature tot 70 procent gezonder eten als we ons happy voelen! 

Eten met je hele brein

Wij hebben drie breinen. Ons dierlijk, emotionele en denkende brein. In ons dierlijk brein zitten onze instincten en onze natuurlijke functies zoals slapen en ademhalen. Ons dierlijk brein weet oorspronkelijk welk eten goed voor ons is en als we goed in ons gevoel zitten dan hebben we meer zin in de dingen die goed voor ons zijn. Stress verstoort ons natuurlijke systeem en door het stresshormoon krijgen we juist trek in de verkeerde dingen zoals suiker en vet. Wanneer we ons goed voelen hebben we automatisch meer zin in de dingen die goed zijn voor ons lichaam, omdat dit in ons onbewuste, dierlijk brein ligt opgeslagen. Maar we zitten zo in ons denkende brein dat we niet meer aanvoelen wat goed voor ons is.

Eten weer natuurlijk

Tijdens diëten halen we alle kennis over hoe gezond te eten uit boeken. Te veel kennis en stress verstoort ons natuurlijke systeem in ons dierlijk oerbrein. Wanneer we in een stress-situatie zitten produceren onze hersenen hoge bètagolven en wanneer we ontspannen zijn alphagolven. Wanneer onze hersenen alfagolven produceren zijn we beter in contact met onze intuïtie en ons natuurlijk eetgedrag. Door ontspanningsoefeningen kun je weer meer contact krijgen met je intuïtie zodat eten weer meer iets natuurlijks wordt, net als slapen en ademhalen.

Een andere mindset

Het is belangrijk tot een mindsetverandering te komen. Te beginnen met aandacht voor het eten (bewust eten). In onze linker hersenhelft zit onze focus en in onze rechter hersenhelft zit onze ontspanning. Bewust eten is wanneer we beide hersenhelften gebruiken en met aandacht, ontspannen eten. Wanneer we eten terwijl we met onze smartphone bezig zijn, tv kijken, autorijden enzovoort, eten we tot 50 procent meer. Dit komt niet alleen omdat we zonder aandacht veel meer eten, maar ook als we in actie (bètagolven) zijn veel sneller eten en veel minder goed kauwen. Eten moet een ontspannen, naar binnen gekeerde bezigheid zijn. We eten dan minder en ons lichaam verwerkt het voedsel beter dan in een stresssituatie.

Verbeter je intuïtie

Werken aan je intuïtie kun je op verschillende manieren doen:

  • Kom regelmatig in de natuur, de natuur maakt ons rustig en verbindt ons met onze eigen natuur.
  • Neem voldoende rustpunten gedurende de dag zodat je stress niet blijft oplopen en je door het stresshormoon naar de verkeerde dingen grijpt.
  • Het is enorm belangrijk jezelf af te vragen wat jou energie geeft en wat jou energie kost. Als je genoeg energie haalt uit de dingen die je doet, compenseer je dit niet met eten.
  • In de Chinese geneeskunde wordt ook wel gezegd dat het belangrijk is om met je seksuele energie in contact te zijn, omdat je dit anders gaat compenseren met eten.

 

Met dank aan Mieke Roovers

We schreven al eerder over een gezondere leefstijl  en de combinatie van je beter voelen en een mooie huid  evenals over voeding en een mooie huid.