Hoe je huid eruitziet heeft veel te maken met de conditie van je lichaam. Zo kunnen rimpels wat zeggen over verdriet en vreugde. En pukkels kunnen een uiting zijn van een te hoge inname van melk, suiker en witmeel. Dat schrijft dermatoloog dr. Yael Adler in haar boek De Huid, Gezondheid, schoonheid en verzorging."/>

Eet je huid mooi

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Hoe je huid eruitziet heeft veel te maken met de conditie van je lichaam. Zo kunnen rimpels wat zeggen over verdriet en vreugde. En pukkels kunnen een uiting zijn van een te hoge inname van melk, suiker en witmeel. Dat schrijft dermatoloog dr. Yael Adler in haar boek De Huid, Gezondheid, schoonheid en verzorging.

Volgens dokter Adler bestaat er een nauw verband tussen huid en voeding. Zij krijgt in haar praktijk dagelijks vragen over welke bestanddelen van voeding goed zijn voor de huid en welke niet. Want volgens de dermatoloog zie je veel direct weerspiegeld in de huid, zoals een teveel aan calorieën, de samenstelling van je voeding, alsook een gebrek aan voedingsstoffen.

Eet je huid gezond.

Dermatoloog Yael Adler.

Je maakt in je boek onderscheid tussen micro- en macrovoedingsstoffen. Wat is het verschil?

“Alhoewel microvoedingsstoffen geen energie opleveren, hebben we ze wel hard nodig voor de vele stofwisselingsprocessen. Dan gaat het om vitaminen, mineralen, spoorelementen, secundaire plantenstoffen en essentiële vetzuren. Koolhydraten, eiwitten en vetten zijn de macrovoedingsstoffen. Deze voorzien je vooral van energie. En ze zijn het fundament van het dieet en vormen het basismateriaal waaruit je lichaam is samengesteld. Maar ook alcohol en water behoren strikt genomen tot deze groep. Maar een teveel aan alcohol kent alleen nadelen. Water daarentegen heb je echt nodig; je kunt niet zonder. Vochtverlies is gevaarlijker dan elk ander tekort in ons lichaam.”

Klopt het dat je minimaal twee liter water per dag nodig hebt? En gelden koffie, thee en bijvoorbeeld soep ook als vocht?

“Normaliter heeft je lichaam ongeveer twee liter water per dag nodig. Maar als je fysiek hard werkt, veel sport of als de temperatuur buiten hoog is dan heb je veel meer vocht nodig omdat je dan meer transpireert. Je hebt het water nodig om de cellen te vullen om ze vol, rond en zacht te houden. Dit geeft een mooie uitstraling met minder ‘droogheidsrimpels’. Daarnaast is voldoende water absoluut noodzakelijk voor een gezonde stofwisseling. Bovendien zorgt genoeg vocht ervoor dat afvalstoffen het lichaam kunnen verlaten. Soep, thee of koffie tellen ook mee, hoewel vooral koffie de bloedsomloop kan activeren en de cafeïne erin het antidiuretisch hormoon een korte tijd blokkeert.”

Koolhydraten zijn belangrijk, schrijf je in je boek. Waaruit bestaan ze?

“Koolhydraten vormen de primaire energiebron van ons lichaam en worden onderverdeeld in drie hoofdsoorten: suikers, zetmeel en vezels. Ze worden verder ingedeeld in eenvoudige en complexe (=meervoudige) koolhydraten. De enkelvoudige worden ook wel snelle suikers genoemd. Die komen van nature voor in fruit, melk en in verfijnde of bewerkte suikers. Die laatste worden gebruikt in industriële producten en toegevoegd aan allerlei bewerkte voedingsmiddelen zoals snoep en limonade. Er is qua voedingswaarde geen groot verschil of het gaat om witte of bruine suiker, fructose, lactose, siroop, honing of andere zogenaamde natuurlijke siropen. Ze bevatten allemaal snelle suikers en moeten daarom vermeden of in elk geval slechts zelden worden genuttigd. Als natuurlijke suikers onderdeel zijn van je voeding – meestal in combinatie met vezels en andere plantaardige stoffen – dan worden ze minder snel afgegeven dan de snelle suikers. En als je op gewicht wilt blijven is het belangrijk alle geraffineerde suikers te vermijden en niet te veel fruit te eten.”

Je noemt acne een beschavingsziekte. Hoezo?

“Complexe koolhydraten vind je in volle granen, in groenten en in zetmeelrijke groenten. Ze bevatten – in tegenstelling tot snelle suikers – langere ketens van suikermoleculen. Die zorgen voor een langer durende spijsvertering omdat de afbraak ervan meer tijd kost. Het verschil tussen suiker en complexe koolhydraten gaat vooral over het vrijmaken van insuline. Snelle suiker leidt onmiddellijk tot een snelle en hoge afscheiding van insuline door de alvleesklier. Insuline wil de bloedsuiker snel opruimen en in onze cellen brengen om de celstofwisseling aan te zetten. Maar grote hoeveelheden snelle suikers stimuleren de organen te veel wat kan leiden tot onder meer obesitas, een hoge bloeddruk, een beroerte of hartaanval en diabetes. En voor wat betreft de huid: dat zet de talgklieren overmatig aan. Een overstimulatie van de talgklieren leidt tot een vette huid, grotere poriën, vettig of seborroïsch eczeem en acne. Daarom noemen we acne tegenwoordig een beschavingsziekte als reactie op de consumptie van veel te grote hoeveelheden geraffineerde suikers.”

Eet je huid gezond

Met dank aan Lizet van Triet