Een complementaire en preventieve aanpak: herstelplan rosacea

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Hoewel rosacea een chronische huidaandoening is, kun je met voeding veel verbetering krijgen stelt Jasper, auteur van Nature’s Best Cosmetics. Op zijn site bespreekt hij een complementaire en preventieve aanpak bij huidproblemen. Zo ook met betrekking tot rosacea. Hij dook de literatuur in om te komen tot de volgens hem best mogelijke behandeling. Hij schreef er een e-book over: Het Rosacea Herstelplan.

Rosacea is een chronische aandoening die meer bij vrouwen dan bij mannen voorkomt. Ook de plaats van roodheid kan verschillen. Verder hebben mannen vaak ernstigere symptomen, misschien doordat ze pas later de hulp van een arts inschakelen. Na behandeling verbetert rosacea aanzienlijk, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Jasper: “De schoonheidsspecialist is bij uitstek de deskundige om rosacea al in een vroeg stadium te diagnosticeren en zo erger te voorkomen.”

Rosacea verbeteren

Volgens jou is het relatief makkelijk om rosacea met de adviezen uit jouw e-boek aan te pakken.
“Klopt! Door de oorzaken aan te pakken in plaats van de symptomen, kunnen klachten in de meeste gevallen al sterk verminderen en soms zelfs geheel verdwijnen. Dat doe je door stapje-voor-stapje aan het voedingspatroon en de leefstijl te werken, enkele supplementen te gebruiken en in sommige gevallen wat detoxkuren te volgen. Maar als je onder behandeling bent van een huisarts of dermatoloog, dan is overleg altijd aan te raden. Door een gezondere leefwijze kunnen sommige medicijnen zelfs overbodig worden.” 

Is alleen een natuurlijke huidverzorging voldoende om klachten te verminderen?
Nee, mijn uitgangspunt is een totale en holistische aanpak. Natuurlijke huidverzorging is daar een onderdeel van, net als vermindering van stress. En uiteraard voeding.”

Voeding van belang bij rosacea

Hoezo is voeding van belang bij de aanpak van deze chronische huidaandoening?
“Uit onderzoek blijkt dat voeding een enorme invloed heeft op het ontstaan van rosacea. Want het kan de hormoonhuishouding verstoren, waardoor bepaalde hormonen die van invloed zijn op de huid uit balans kunnen raken. Daarnaast hebben sommige voedingsmiddelen zoals gluten een destructieve invloed op de darmfunctie waardoor de opname van voedingsstoffen minder wordt en afvalstoffen in de bloedbaan terecht kunnen komen. Bovendien zorgt het westerse dieet met onder andere veel koolhydraten en zuivel er onder meer voor dat er een verhoogde gevoeligheid voor chronische laaggradige ontstekingen ontstaat. Suiker en witmeelproducten zijn mijns inziens zelfs de grootste veroorzakers van die ontstekingen. Daardoor kan rosacea zich makkelijker ontwikkelen.”

Raad jij brood af?
“Zeker, maar het lukt niet iedereen om dat niet meer te eten. Het is – in alles – van belang dat geleidelijk af te bouwen, anders houdt je het niet vol.”

Wat kun je beter nemen?
“Pure en onbewerkte voeding verdient verreweg de voorkeur, met voldoende groenten en wat fruit. Niet teveel, want daar kan veel suiker in zitten zoals in sinaasappelsap; bessen zijn een beter alternatief. Als je gezonder eet, wordt de behoefte aan zoet minder en kan er meer balans ontstaan.”

Welke voeding werkt als een trigger?

Waar denk je nog meer aan?
“Het is belangrijk dat je nagaat wat de rosacea triggert. Dat kan gekruid eten zijn, of bijvoorbeeld tomaten. Ook daar zit histamine in. Doordat elk lichaam anders reageert, kan de een beter tegen bepaalde voedingsmiddelen dan een ander. Elimineer steeds twee weken lang bepaalde etenswaar en kijk wat het effect is. En realiseer je dat glutenvrij brood, maar ook vegetarisch vlees, vaak meer een laboratoriumbrouwseltje is met onder andere veel smaakversterkers. Die alternatieven zijn meestal nog ongezonder dan datgene wat je wilt vervangen. Het is beter brood te verruilen door glutenvrije granen, zoals boekweit, havermout en quinoa.”

Voldoende drinken is ook een aspect dat je noemt. Is anderhalve liter water niet genoeg?
“Dat hangt af van iemand zijn lichaamsgewicht. Ik raad aan dat je per dag minimaal 3 cl per kilo drinkt. En bij warm weer of bijvoorbeeld intense inspanning nog meer. Luister daarbij naar je lichaam.”

Schade aan haarvaatjes

Om de schade aan haarvaatjes door rosacea te beperken, adviseer je proanthocyanidinen. Wat zijn dat en wat is hun functie?
“Proanthocyanidinen zijn een groep flavonoïden (plantenstoffen) die worden gevonden in met name de schil en in de zaden van rode druiven, kersen en bessen. Daarnaast vind je ze ook in noten en rauwe cacaobonen. Deze voedingsstoffen hebben een versterkende invloed op de epitheelcellen.”

Natuurlijke cosmetica?

Je adviseert natuurlijke cosmeticaproducten. Omdat?
“Het gebruik van synthetische cosmeticaproducten kan de huid te zwaar belasten, net als alcoholhoudende en geparfumeerde producten. Wel kunnen ze, net als bepaalde medicijnen, een onderdrukkend effect hebben. Maar weet dat ze de oorzaken meestal niet aanpakken, want die komt van binnenuit. Wel kunnen zij klachten verzachten en bijdragen aan het sneller verminderen van deze huidaandoening.”

Interview: Lizet van Triet

Rosacea

Rosacea kenmerkt zich door roodheid in het gezicht, waarbij zich in de loop van de tijd teleangiëctastieën, rode bultjes en puistjes vormen. De exacte oorzaak van rosacea is niet bekend. Wel dat het vaker voorkomt bij mensen met een lichte huid en dan meestal vanaf het dertigste levensjaar. Er zijn verschillende factoren die de huidaandoening kunnen oproepen en verergeren. Enkele belangrijke triggers zijn fel zonlicht, wind, kou, hitte, grote temperatuurverschillen, warme dranken, alcohol, cafeïne, gekruid voedsel en stress.

Rosacea herstelplan boek

Interesse in het e-boek Het Rosacea Herstelplan?