Welkom bij je kapper: jouw haar weer in goede handen na de lockdown

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Het was al weken een veelgehoorde klacht, mensen wilden weer naar de kapper toe omdat hun haar na bijna twee maanden 'lockdown' wel aan een opknapbeurt toe was. Een dag na de persconferentie waarin werd gemeld dat de kappers weer open mochten, zorgde dat voor een stormvloed aan telefoontjes richting de kappers. Hoe hebben zij dat ervaren?

Onze collega’s van het Haarlems Weekblad en Amstelveens Nieuwsblad waren benieuwd en vroegen een paar ‘grote namen’ naar hun ervaringen. Want hoewel wij zelf al eerder schreven over ‘lockdown haar’ en over hoe graag wij met z’n allen weer naar de kapper wilden, blijkt dat jij als klant net zoveel bent gemist!

Roodgloeiende telefoon

Bij Kinki Kappers stond de telefoon al gelijk roodgloeiend. “We zijn de komende weken gelijk al helemaal volgeboekt, we hebben vandaag al vele tientallen telefoontjes gehad. Om zoveel mogelijk mensen te kunnen te kunnen helpen gaan we de komende periode vier avonden open tot negen uur, op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag.”

Om de kans op besmetting met het coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen, wordt met iedere klant een korte ‘intake’ gehouden. “We vragen onder andere of de mensen niet ziek zijn of hoesten. We werken in principe niet met mondkapjes op, dat is ook niet verplicht, maar als de klant wil, dragen we wel een mondkapje. En natuurlijk wordt de hygiëne extra goed in de gaten gehouden.” Het hele team van Kinki Kappers staat in ieder geval te springen om weer aan het werk te mogen. “We vinden het fantastisch dat we weer aan de slag kunnen en mensen wat blijer kunnen maken in deze moeilijke coronatijd.”

Je bent gemist!

‘Ik mis jullie’ was de afgelopen maanden te lezen in het raam bij Kapper Martin. Toch was het even stress in ‘huize Martin’ toen bekend werd dat de kappers weer open mochten. “Martin werkt normaal niet op afspraak, dat is niet zijn stijl. De klanten moeten gewoon binnen kunnen komen lopen en een krantje of tijdschrift gaan lezen”, legt vrouw en ‘assistente’ Suzanne uit. “We moesten dus snel schakelen. Eerst bedachten we om met een bonnetjessysteem te gaan werken, maar we hebben nu toch een agenda voor afspraken gemaakt.”

Op de Facebookpagina van Kapper Martin is in een filmpje te zien dat het maken van de afspraken de eerste dag nog tussen de paarden gebeurt. “Ja, de paarden zijn onze hobby en die moeten ook in deze tijd gewoon verzorgd en gevoerd worden”, lacht Suzanne. “We moesten snel schakelen, dus zat ik vandaag op de grond bij de paarden de afspraken voor de komende tijd te noteren. De eerste week zitten we al helemaal vol en om zoveel mogelijk mensen te kunnen knippen zijn we op maandag een dag extra open. Martin vindt het in ieder geval weer fijn dat hij zijn klanten van dienst kan zijn.”

Al dicht voordat het moest!

Veel bewondering hebben we voor Ad van Gorkom van De Kapper in het Oude Dorp in Amstelveen. Na de bekendmaking van de opening was het bij hem een gekkenhuis. ”We werden nog tot half één gebeld. En op een gegeven moment klapte zelfs onze afsprakensysteem op de site eruit. Zo druk had ik het nu ook weer niet verwacht, maar het is wel leuk.” 

Hij heeft uit voorzorg wel diverse preventieve maatregelen getroffen. Zo kunnen klanten zelf aangeven of ze willen dat de kapper een mondkapje draagt en of ze zelf een mondkapje op willen. Ook worden uit voorzorg wegwerp-kaplakens gebruikt. ”Normaal houden we niet van wegwerpartikelen, maar nu is het even niet anders. We houden ook meer ruimte vrij, de zaak moet niet helemaal volstromen.” De zaak beschikt bovendien sinds de verbouwing in oktober over een nieuw luchtzuiveringssysteem. 

Zeven weken dicht

De Kapper is zeven weken dicht geweest. ”Ik heb nog nooit zo lang niet geknipt. We sloten een week eerder dan andere kapperszaken de deuren. Ik heb goede contacten met Italië en we hoorden daarvandaan vreselijke verhalen. Ik wilde geen risico’s nemen met medewerkers en klanten. Het was een spannende tijd en dat blijft het ook nog wel. We kunnen nog niet terug naar zoals het was.” Maar hij is heel erg blij dat hij nu weer open kan. “De klanten zijn dat ook, blijkt uit de reacties. We hebben al zeker tweehonderd mails gehad. De komende twee weken zitten we helemaal vol en we draaien extra diensten. We gaan nu ook op maandag open,” aldus Ad van Gorkom.

Het is wel nodig ook

Ronald de Munk van Ronald Hair Kappers in Duivendrecht werd overspoeld met telefoontjes van klanten die een afspraak wilden maken. “Het was niet normaal. Ik ben ‘s avonds expres naar de zaak gegaan om de telefoon aan te kunnen nemen. Het online afsprakensysteem lag er op een gegeven moment zelfs helemaal uit. Het is echt een gekkenhuis, maar we zijn heel erg blij dat we weer aan de slag kunnen en dat we deze periode achter de rug hebben.” 

“We gaan met extra personeel en langere openingstijden werken. We kunnen ook niet zoveel mensen als voorheen in zaak tegelijk hebben. Van de negen stoelen kunnen we er maar vijf gebruiken.” De zaak heeft nog meer voorzorgsmaatregelen getroffen. Zo zijn er spatschermen tussen de wastafels geplaatst en er staat desinfecterende gel klaar. Ook kunnen klanten aangeven of ze willen dat er mondkapjes gedragen worden.” De zaak is al 30 jaar aan het Dorpsplein in Duivendrecht gevestigd en Ronald de Munk heeft nog nooit zo lang niet geknipt. ”Het voor mij echt een passie en ik heb het echt gemist. En als ik in de supermarkt kom en zie klanten met lang haar lopen, dan ben ik blij dat we nu weer open kunnen want het is wel nodig.”