Dyson kennen we natuurlijk van de mooi vormgegeven apparaten. Denk aan de stofzuigers, luchtventilatoren en ook de bekende handdrogers op de openbare toiletten. Dyson doet natuurlijk meer dan alleen maar mooi design ontwikkelen. Techniek is bij Dyson zo mogelijk nog belangrijker en zij geven aan dat ze apparaten opnieuw uitvinden. Destijds was dat bij de stofzuiger revolutionair (stofzuiger zonder zak) en bij ieder nieuw product van Dyson vind je die insteek terug. Zo ook bij de SuperSonic: een föhn, maar dan opnieuw uitgevonden. "/>

Getest voor jou: Dyson Supersonic

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Dyson kennen we natuurlijk van de mooi vormgegeven apparaten. Denk aan de stofzuigers, luchtventilatoren en ook de bekende handdrogers op de openbare toiletten. Dyson doet natuurlijk meer dan alleen maar mooi design ontwikkelen. Techniek is bij Dyson zo mogelijk nog belangrijker en zij geven aan dat ze apparaten opnieuw uitvinden. Destijds was dat bij de stofzuiger revolutionair (stofzuiger zonder zak) en bij ieder nieuw product van Dyson vind je die insteek terug. Zo ook bij de SuperSonic: een föhn, maar dan opnieuw uitgevonden.

Dyson gaat nooit over een nacht ijs, dus naar eigen zeggen zijn er meer dan 600 prototypes gemaakt voordat Dyson hem goed genoeg vond en hebben er meer dan 100 ingenieurs meegewerkt aan de ontwikkeling van het apparaat. Je moet het maar durven, want Dyson duikt in een markt die al best druk bezet is. Ze doen dat ook met een nogal afwijkend aanbod, want de SuperSonic ziet er niet uit als een traditionele föhn, en wijkt ook qua prijsstelling nogal af van de gemiddelde föhn. Is de SuperSonic echt zo goed als Dyson ons wil doen laten geloven? We gaan het proberen.

De verpakking laat eigenlijk direct al zien dat je met een product van een heel andere orde te maken hebt. Een luxe ogende doos, die kwaliteit uitstraalt. Niet zomaar een apparaat, is onze eerste indruk en we weten allemaal dat de eerste indruk belangrijk is.

Eenmaal uit de verpakking zien we een supersonisch ogend apparaat. Hij is heel mooi afgewerkt, apart in kleurstelling (wij hebben de roze variant, maar hij is er ook in het wit) en hij voelt bijzonder degelijk aan. Een föhn zou niet ingewikkeld moeten zijn om te gebruiken en bij de SuperSonic is dat dan ook zo. Er zijn knopjes voor de warmtestand alsook voor de blaasstand. Uiteraard is er een uit/aan knop en een knop voor koudeluchtstroom om te fixeren. Allemaal erg duidelijk, een kind kan de was doen.


Geluid en gebruik

Tijd om hem aan te zetten. Een ding vinden we voordat we hem aanzetten al direct erg prettig: er zit een super lang snoer aan, wat veel bewegingsvrijheid geeft. Een ander ding dat direct opvalt is dat het apparaat een laag geluidsniveau heeft. Daar komt dan toch de nieuwe techniek van Dyson om de hoek kijken, want Dyson heeft een superkleine digitale motor ontwikkeld die ze in het handvat (!) hebben geplaatst. Via een microrooster aan de onderkant wordt lucht aangezogen en via de randen in de kop wordt die er weer uitgeblazen. Het voor Dyson typerende gat in het midden versterkt de luchtstroom. We vinden de motor in het handvat een gouden greep, want het maakt het apparaat bijzonder licht en hij ligt daardoor ook heel fijn in de hand en geeft een goede balans.

Via allerlei microprocessors en wat Dyson een Thermistor noemt, wordt het apparaat gestuurd, waardoor het een intelligente temperatuurregeling heeft. De uitgaande lucht wordt 20x per seconde gemeten en behoedt zo beschadiging van het haar. De lucht uit het apparaat wordt ook niet superheet, je kunt je hand er gewoon voor houden. Op de hoogste stand houd je dat niet heel lang vol, maar bij een ‘gewone’ föhn verbrand je je handen.

De warmste stand bij de SuperSonic is 100 graden. Traditionele föhns gaan soms wel tot 230 graden, terwijl je het haar toch echt beschadigt als je rond de 150 graden komt.


Hulpstukken


Dyson levert het apparaat met drie hulpstukken: een diffuser en twee opzetstukken. Een met een wat smallere opening en eentje met een wat bredere opening. Zonder een van deze opzetstukken is het drogen van het haar erg makkelijk en het gaat ook snel, maar door de krachtige luchtstroom waait het alle kanten op. Voor het stylen van het haar heb je echt het opzetstuk nodig, zodat je gericht te werk kunt gaan. De opzetstukken klikken met een magneet aan het apparaat en blijven ook mooi zitten. Dyson heeft mooi materiaal voor de opzetstukken gebruikt, het voelt allemaal niet zo ‘plastic’ aan.


Wennen


We moeten wel even wennen aan het werken met de SuperSonic. Dat komt vooral omdat de kop wat minder lang is dan een gewone föhn. Soms gebruik je het uiteinde van de föhn om het haar op te laten rusten. Bij de SuperSonic gaat dat minder handig, want er is niet echt ruimte voor. Met opzetstuk gaat het beter, je went hier best snel aan. De luchtstromen van de SuperSonic zijn heel krachtig en ook heel gericht. Het bereik is ook behoorlijk ver. Als je een paar meter verder staat, voel je de luchtstroom nog steeds.

Als je aan het stylen bent, merk je dat dat eigenlijk vrij snel went. Het resultaat is mooi, met name met het opzetstuk met de smalle gleuf, creëer je een mooie gezonde glans en ook volume maken is een ‘piece of cake’. In eerste instantie waren we sceptisch over het feit dat je geen hoge temperaturen kunt bereiken, maar dat mis je dus geen moment. Bij onszelf merken we ook nadat we de SuperSonic wat langer gebruikt hebben, dat het haar er op een of andere manier gezonder uitziet en wat fijner blijft zitten. Stylingproducten kunnen niet volledig in de kast, maar het valt echt op dat we deze minder gebruiken.


Conclusie


We zijn dus enthousiast, dat is duidelijk. Ook voor eigen gebruik worden we er gelukkig van. Je hebt het idee dat je met een high-end of premium instrument aan het werk bent. Jezelf verwennen heet dat en de SuperSonic heeft dat hoge ‘ik-verwen-mezelf-gevoel’. Eigenlijk is het hetzelfde als bij een duur horloge. Je hebt het niet nodig, maar zo’n horloge geeft je wel een goed of speciaal gevoel. Dat het dan ook nog eens een erg goed apparaat is, maakt het voor ons acceptabel om de best hoge prijs van Dyson ervoor te betalen. Wij hebben het er voor over.

Door: Ingrid Burger en Pierre Meij, ColorCrew
Ingrid Burger en Pierre Meij zijn eigenaar van ColorCrew, een agency in Beauty, gevestigd in Alkmaar. Voor diverse opdrachtgevers (cosmeticabedrijven) verzorgen zij dagelijks personeel voor events, (in-store)promoties en counters of winkels. Daarnaast zijn zij beiden beautyjournalist en verzorgen zij publicaties over ontwikkelingen in de wereld van Beauty.