Wel of niet...menopauze?

Wist je dat je al vanaf je dertigste in de eerste fase van de menopauze kan komen? Deze zogenoemde perimenopauze gaat vier tot tien jaar vooraf aan de echte overgang. Naast onregelmatige menstruatie kunnen dit tekenen zijn dat de menopauze eraan komt:

Krijg je een buikje of kom je de laatste tijd aan zonder dat daar een duidelijke reden voor is? Ben je bijvoorbeeld niet meer gaan eten of minder gaan bewegen, maar geeft je weegschaal toch een hoger gewicht aan? Gewichtstoename kan een teken zijn dat je in de perimenopauze zit. Je lichaam maakt dan namelijk minder van het hormoon oestrogeen aan, waardoor je meer lichaamsvet – vooral buikvet – kunt krijgen. In de peri-periode kun je daardoor tot wel zeven kilo aankomen. Wil je dit voorkomen? Kies dan nu voor een gezonder eetpatroon waarmee je afvalt en buikvet verbrandt. Ben je de laatste tijd medicijnen gaan slikken? Dan kan je hogere gewicht ook daar het gevolg van zijn. Van medicijnen zoals antihistaminica en antidepressiva is namelijk bekend dat ze leiden tot gewichtstoename.

Laag libido
Heb je de laatste tijd minder zin in seks terwijl je een fijne relatie hebt? Dan zit je misschien in de perimenopauze. Hormonale veranderingen kunnen je libido verlagen. Heb je relatieproblemen, koester je wrok richting je partner of neem je bepaalde geneesmiddelen, zoals antidepressiva of bloeddrukmiddelen? Dan is je lage libido daar waarschijnlijk aan te wijten.

Zweten
Heb je het soms plotseling heel warm, ga je daarbij zweten en heb je een snelle hartslag? Met andere woorden: heb je opvliegers? Dan zit je waarschijnlijk in de perimenopauze. Heb je het wel eens wat warmer en zweet je wat meer dan gewoonlijk rond je menstruatie? Of slik je antidepressiva en voel je je af en toe warm en zweterig? Dan zit je waarschijnlijk niet in de perimenopauze.

Slapeloosheid
Zweet je ’s nachts en slaap je slecht zonder duidelijke reden? Dan zou je wel eens in de perimenopauze kunnen zitten. Heb je stress of kun je moeilijker slapen in de week voor je menstruatie, dan worden je slaapproblemen waarschijnlijk daardoor veroorzaakt.

Geen paniek
Al met al is er geen redenen voor paniek. Wat er precies in je lichaam gebeurt, daar heb je toch geen controle over. Om je goed te blijven voelen en zo min mogelijk last te hebben van de perimenopauze is het belangrijk om:

  • Op je voeding te letten. Eet zoveel mogelijk onbewerkte en koolhydraatarme voeding. Dit heeft een positief effect op je hormoonhuishouding, gewicht en gemoedstoestand.
  • Te zorgen voor ontspanning. Stress verstoort de hormoonhuishouding en verergert de klachten van de perimenopauze. Doe bijvoorbeeld aan yoga, ademhalingsoefeningen of wandel elke dag een half uur.
  • Te sporten. Sporten houd je lichaam sterk en in shape en zorgt ervoor dat je gelukshormonen aanmaakt. Probeer daarom elke week minstens twee keer per week een uur te sporten.

door: Anita Mulderij, voedingsdeskundige bij Jasper Alblas